Mozzarellabanan och kebab

Jag provar mig fram så smått i det mallorcinska köket. Så smått, just.
Härom dagen beställde jag något som såg ut som ett bröd men visade sig vara en banan. Med mozzarella.
I förrgårkväll åt jag skalet runt en köttpaj, eftersom jag fann stuvningen inuti pajen vara fullständigt oätlig. Men det var väl mig det var fel på och inte köttstuvningen, får man förmoda. Som tur var var det hemma på balkongen och inte på restaurang för då hade det varit pinsamt.

De bästa matupplevelserna har jag emellertid haft på restaurangen nere på avinguda Joan Miró, som bland annat serverar armenisk mat; färsfyllda rotfrukter och bakad potatis med aubergine. Mums!
Vi ska heller inte glömma kebaberna på haket där gubbarna pausar med en öl efter att de har handlat i matvarubutiken vägg i vägg. De är i en klass för sig. Liksom hakägaren, som är oerhört trevlig.

Det är ingen brist på intressanta restauranger i grannskapet. Inför kvällen står valet mellan en italiensk, en indisk, en dominikansk, en columbiansk eller en brasiliansk restaurang. Det spanska köket får anstå så länge.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Så spännande att prova sig fram i alla delikatesser som finns runt omkring dig men inte ska du lämna den spanska maten. Jag minns bara gott av vistelserna i Palma och den goda maten men det förstås Det var väldigt länge sedan och det kan väl ha ändrat sig.
Skatan sa…
Ååååh ... jag säger bara ååååh (lite smått avundsjukt så där ... inte för att jag missunnar dig, nej långt ifrån men .. )

Kram!
Lisbeth sa…
Ja det är ju ingen brådska att testa spanska köket. När du gör det så testa kanin. Jag har alltid varit nöjd med dessa rätter gärna med vitkål och tillagade i ugnen. Kan det var katedralen som tornar upp. Vilken byggnad det är.
Ha det så fint där nere
Kram
Soldansare sa…
Visst känner jag mig ganska avundsvärd för tillfället, Skatan och jag ska nog ge mig på det spanska köket igen med förnyade krafter. Dock icke köttpaj...

Populära inlägg