Testbild


TV var bättre förr, brukar jag tänka. Jag har förmodligen skrivit det här också. Efter att ha sträcktittat på RederietÖppet arkiv är det möjligt att det påstående bör revideras en aning, men ändå...

En definitiv fördel TV hade förr var att det tog paus ibland. Man visade helt enkelt inga program. Då fick man titta på testbilden. När jag var barn började barnprogrammen för de allra minsta barnen vid halv fem och för de lite större vid halv sex. Innan programmet halv fem, som också hette Halv fem pedagogiskt nog, fick man titta på testbilden. Det hände att jag satt framför TV:n och gjorde just detta; tittade på testbilden i väntan på, så att säga. 

Jag tror att TV-mediet mådde bra av att inte sända dygnet runt. Och detta att jag inbillar mig att  TV-programmen var bättre, och att jag fortfarande gillar Rederiet bättre än Mästerkocken, beror förmodligen på det att man fick vänta på dem. Det gick inte att titta på Rederiet sju dagar i veckan, säsongerna repriserades inte i cykler tills man till slut tappade orienteringen och inte visste var man befann sig i kronologin; hade Tony redan legat med plastsonens kurator eller stod han i begrepp att och vilken av Reidars fruar spelade Gaby Stenberg för tillfället, den första eller den andra?
Rederiet sändes klockan 20 på torsdagar punkt slut, torsdagar var Rederiet-kvällen, en helig kväll. 

Förhoppningsvis kommer även den här bloggen må väl av en paus. För det kommer den hur som helst att få. Jag ämnar nämligen inträda i den internetfria zonen några veckor. Det vill säga, åka till Mallorca. På Mallorca är det en mer organisk form att skrivande som gäller, penna och papper. Så ska det vara där. Under tiden lämnar jag er med testbilden, i väntan på. Men så här års finns det ju så mycket annat att titta på, så istället för att sitta framför testbilden: Ut bland blommorna!





Kommentarer

skogsnuvan sa…
Hoppas att du får en riktigt mysig tid på Mallorca som ju är en fin ö att vara på. Hoppas bara att du sparar bilder och berättelser tills du kommer hem så vi också får njuta av dina upplevelser

Populära inlägg