Det ständiga sökandet efter de små tingen

Min kompis hade en nyckelring som pep om man visslade på den. Det var för att man lätt skulle hitta nycklarna om man glömt var man lagt dem. Vi var i tio - elva års åldern och förde ett väldigt väsen när vi träffades; skrek och skrattade så att nyckelringen pep i ett kör tills batteriet var slut och nycklarna lika borttappade som tidigare.

Jag tänker på den där nyckelringen när jag går runt i vår tvåa och letar efter allt som jag glömt var jag lagt. Det är förunderligt mycket som spårlöst kan försvinna på 75 kvadrat, inte bara nycklarna: mobilen, den bästa pennan, plånboken, godispåsen, citatboken, boken med citatet som jag skulle skriva upp i citatboken, för att inte tala om själva citatet när jag väl har hittat boken, mobilladdaren, skosnören, bälten, de där smågafflarna som man kan plocka åt sig oliver och kapris och annat gott med, mössor, glasögonen försvinner i samma stund som jag lägger dem ifrån mig eftersom jag är så närsynt... Ja, det finns inte bloggutrymme nog för att räkna upp allt som kan försvinna i en normalstor tvårumslägenhet. 
   Jag tänker att det skulle vara bra att ha en sådan där nyckelring nu, så att man kan vissla fram allt det där. Mobilen kan man ju ringa till, men allt det där andra. Det skulle ju gå åt ganska många nyckelringar förstås, och de skulle vara besvärliga att fästa på vissa saker, citat till exempel. 
Men ett slags chipp kanske, som man kan klistra på grejorna, eller boksidorna. Ett chipp som man kan programmera med en melodislinga. Det måste ju vara olika melodislingor för olika saker, så att det inte blir ett enda galet pipande i alla vrår när vi börjar vissla här hemma. När man letar efter fjärrkontrollen till TV:n kunde man till exempel vissla signaturmelodin till bröderna Cartwright och när man lagt ifrån sig glasögonen signaturmelodin till Bond-filmen Golden eye. 
   Detta fordrar naturligtvis en lång lista på vilka saker man hittar om man visslar vilka låtar. Frågan är vilken melodi man ska vissla om man tappat bort själva listan. 

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Det är dom attans hustomtarna som gömmer söker för en eller hur? Locken till plastburkar tex man vet att man lagt in både burkar och lock men nog sjutton fattas det lock, sockar som försvinner i tvättmaskinen fast man vet att man lagt in två för tvätt. Å andra sidan rätt vad det är så hittar man saker som man inte ens visste att man hade. Du kan ju tänka dig hur det är hos mig som har ett så stort och stökigt hus. Många stunder går minsann åt för att hitta grejor och dom ligger nästan aldrig där man lagt dom så visst är det hustomtarna för inte kan det väl var man själv som har så dåligt minne

Populära inlägg