Mordvandring i Nora

Har varit i vackra Nora och gått en Maria Lang-promenad. Maria Lang min favorit deckardrottning som var deckardrottning innan det gick inflation i det begreppet. Hon hette egentligen Dagmar Lange(1914-1991) och växte upp i Nora. 1976 flyttade hon tillbaka hit förgått.
Flera av hennes böcker utspelar sig här, eller i Skoga som hon valde att kalla orten i böckerna. Det går att gå guidade vandringar bland mordplatserna (och här kan man läsa om upplevelserna av en sådan) och man kan ta in på stadshotellet och få ett riktigt Maria Lang-paket. Vi gick emellertid på egen hand, gudiade av den mordvandringsfolder som man kan hämta gratis på turistbyrån i den gamla stationsbyggnaden.

Tänkte att ni skulle få följa med på den där vandringen här. Lovar att inte avslöja några mördare men om ni inte alls vill veta någonting innan ni läser böckerna själva så ska ni inte läsa vidare, från och med NU.




Första anhalten på promenaden är stadsbiblioteket. I Docka vit, docka röd (1982) är det invigning av det nya biblioteket. Maria Langs långe, stilige, kaffeknarkande kommisarie Christer Wijk är där med sin fru, operasångerskan Camilla Martin.
Christer Wijk är egentligen kommisarie vid riksmordskommisionen och bosatt i Stockholm men han härstammar från Skoga, där hans mor fortfarande bor kvar. Maria Langs, verklige systerson Ove Hoffner spelar också en roll i Docka vit, docka röd.






Det här huset, som har en trädgård som sträcker sig ändå ned till Hagbyån, hyrde Puck och Einar Bure och Pucks pappa professor Johannes Ekstedt som sommarbostad i Inga fler mord (1951). Einar är Christer Wijks barndomsvän och Puck utgör berättarjaget i de första böckerna. Personligen tycker jag att Puck-böckerna är det allra bästa. Inga fler mord är den tredje deckaren och Puck, Johannes och Einar hoppas att de inte ska behöva uppleva fler mord tillsammans när de åker till sitt sommarnöje men det blir ju aldrig som man tänkt sig.



I det så kallade Pigslottet från 1904 bodde Maria Lang som ung och
här skrev hon sin första deckare Mördaren ljuger inte ensam (1949). I Pigslottet bor också Sylvia Mark och Ole Bodé som figurerar i Staden sover (1970).









Här till vänster begås ett mord mitt under Hyland hörna i Staden sover.






Här ser vi Tullbacken som figurerar i Körsbär i november (1976).
Har inte läst den boken ännu.








IKung liljekonvalj av dungen (1957) hittas den döda på strandpromenaden vid Ekhult. Den här boken filmades också men hette då Ljuvlig är sommarnatten.



I Villa Solvik föddes Maria Langs syster och bästa vän Ingrid som renskrev över 20 000 sidor deckarmanus. Villan figurerar också i Arvet efter Alberta (1977)





I den här tjusiga villan med utsikt över Norasjön bor Christer Wijks mamma Helena Wijk. I Klappa inte katten (1985) är det också själva brottsplatsen.


Fast att Christer Wijk förekommer i samtliga deckare tycker jag inte att man kommer honom in på livet riktigt. Han är lång, snygg och svarhårig, röker pipa och dricker kopiösa mängder kaffe. Han föredrar att förhöra samtliga inblandade tillsammans i klunga för att de ska provocera varandra till erkännanden, vilket jag tycker verkar vara en ganska dum metod men jag jobbar ju inte för riksmordskommisionen. Ju närmare en lösning på mordgåtan han kommer desto släpigare talar han. Mer än så får vi egentligen inte veta om personen Christer Wijk.




Granne med Helena Wijk, på Maria Langs gränd 1, bor Maria Lang själv, liksom Almi Graan, Maria Langs alter ego i flera av böckerna. Här hade hon också en angränsade lägenhet där hon satt och skrev sina deckare. Utanför huset finns ett litet "minnesmärke". Här händer det också en hel del i boken Fyra fönster mot gården (1983) men vad har jag inte läst ännu.




Maria Lang skrev även några deckare för barn. Jag har inte läst några av dessa ännu men i en av dem Hjälp mig Katja (1972) ska det ha stått en mystisk bil här i bådrande vackra Vattugränd.
I ungdomsdeckarna förekommer en kille vid namn Jan som också gör några gästspel i vuxendeckarna. Han finns också i verkligheten och är en nära släkting till Maria Lang.





Den onödigt hemlighetsfulla mötesplatsen i Svart sommar (1966)
och i Gullregn i oktober (1981) kan man en stormig natt se ett stort uppbåd av poliser och ambulanser vid Södra Kyrkogården allé.



Skojarbacken är Noras gamla tivoliplats. Den är skådeplatsen för händelserna i Tre små gummor (1963) som utspelar sig 1929 när Christer Wijk och Einar Bure är pojkar.


På stadshotellet är det festligheter efter Skogas första studentexamen i Vår sång blir stum (1960). Det här är den sista boken där Puck och Einar Bure förekommer. Maria Lang tröttnade på att synvinkeln skulle begränsas till Pucks ögon och analyser och därför försvann hon ur böckerna. Redan i Vår sång blir stum är hon faktiskt inte heller berättarjaget längre men tydligen tyckte inte Maria Lang att det då inte fanns någon poäng med att ha med henne över huvud taget.



I Körsbär i november kämpar Christer Wijk i detta hus för att hinna lösa ett giftmord innan det blir preskriberat och utanför sandbergsska gården står Dina Richardsson och väntar på sin väninna Annelie Hammar i Kung Liljekonvalj av dungen.


När jag gick här och promenerade mellan de olika platserna insåg jag att det fortfarande finns ganska många Maria Lang-deckare som jag inte har läst och det känns ju skönt. Det blir trist när de tar slut.
Detta att hur vi än gör kommer vi inte att hinna läsa alla böcker som finns brukar vara något som gör oss bokälskare stressade. Så känner inte jag. Jag tänker "Tack gode gud för det!"

Kommentarer

Anonym sa…
Hejsan
Viken fantastisk bildserie du har gjort. Kul!!! Kommer du till Nora i sommar så är du Välkommen på vår tur. www.marialangvandringar.se
Vänligen Anita König
Anonym sa…
Hej! Härligt med uppmärksamhet på Maria Langs "Skoga"! Det finns även guidade turer i Maria Langs spår varje lördag 11.30 från maj t o m september, samt under juli och augusti även tisdagar o torsdagar 18.30 med start från Torgbrunnen. Vill man kan man också hälsa på i min "Skoga-stuga" där det finns utställningar om Skogadeckarna samt om Dagmar Lange och hennes författarskap hälsar Magdalena Persson i Nora. För info ring 073-4099464!
SunCitygirl sa…
Har nu på TV sett den andra av de nya filmatiseringarna. Dom är bra och fina miljöer. Jag tycker väldigt mycket om att läsa böcker och här har jag nog hittat en "ny" författare för mig. Trevlig sida du gjort. Tack för den. Ska läsa några av böckerna och nästa gång jag åker till Nora är det inte bara för att äta av den goda glassen.
Soldansare sa…
Tack SunCitygirl! Jag kan verkligen rekommendera böckerna.

Populära inlägg