Allt beror på från vilken synvinkel man ser på saker och ting

Antingen tycker man att det är jättekul att byxorna som satt så illa förra sommaren sitter perfekt i år

...eller också får man tokpanik över att byxorna som var för stora förra året plötsligt är alldeles lagom.

Jag avvaktar med att bestämma från vilket håll jag vill betrakta detta fenomen tills jag har provat ett annat par byxor som var lagom förra sommaren.

Jag avvaktar med att prova det andra paret byxor tills jag känner mig mentalt starkare. Kanske provar jag dem först nästa år.

Istället läser jag en dikt av Morten Söndergaard i översättning av Jonas Rasmussen, apropå detta med resande och det sanna jaget:

Anonym

Du står med din själ hängande över dig, en drake
lite förskjuten i en tunn lina av tid,
först nu kommer du dit där du var för en stund sedan,
som när man reser och hör själen
komma rumlande in på restaurangen och ropa:
"Hej på dig, gamle gosse" och man vet att det inte är lönt att ducka,
för man är alltid lite bakom, lite efter,
på jakt efter tingen, stömmen av föremål,
dagsrester, främmande ord, människor,
som man först måste skaka av sig, tills en kväll
då du blir dig själv igen och dagarna ligger i jorden
och ruttnar, och du står som ett träd
som kastar en lång kaotisk skugga i gräset
och du blir detta röriga väsen:
drakslukare, bastard, anonym,
bedövad av röster som inte vill hålla käften
och du fortsätter den del av oändligheten som tillhör dig,
du står stilla mitt i virrvarret, står stilla,
står med din själ hängande över dig, en drake
lite förskjuten i en tunn lina av tid,
och så släpper du.

Kommentarer

Anonym sa…
Skogsnuvan tycker du ska vänta med att prova och göra som strutsen: Stoppa huvudet i sanden och låtsas att kroppen är precis som ifjol. Det har jag gjort länge nu. Midja va då midja
Skatan sa…
Spara du på provandet... och njut denna sommarens sötma... också... Kram!
Soldansare sa…
Goda råd som jag gärna tar till mig!

Populära inlägg