Att sätta ihop ett hjul

Man kan inte alltid styra vad som ska hända i livet. Men man kan välja hur man hanterar det.
Det kan krävas stora krafter för att lyckas välja rätt, att sätta ihop det där hjulet istället för att välja att hejda och förnedra. Jag säger inte att det enkelt.
Det är ju så mycket enklare att se sig själv som ett offer för omständigheterna, som ett viljelöst något som kastas omkring av andra. Att inte vara den som styr båten som är på väg att kantra, det är någon annan, man är bara båten.
Jag säger inte att det är enkelt att sätta ihop det där hjulet.
Jag säger inte att jag alltid gör det. Att jag inte någon gång tycker att det är förfärligt synd om mig och andra fullständigt har dränerat mig på krafter och därför borde jag ha all rätt i världen att rulla ihop mig under sängen och slippa delta i världen.
Det är inte det jag säger.
Jag säger att möjligheten ändå alltid ligger inom oss.
Möjligheten att välja att sätta ihop ett hjul av det skräp man har ligger och spinna iväg i en sju jävla fart.
Det är det jag säger.
Idag säger jag det till mig själv. Flera gånger säger jag det och försöker låta förbannad.
Det går...ganska bra.

Kommentarer

Lisbeth sa…
Vad skönt att det går ganska bra. Du beskriver något som jag även känner.
Alltid bättre när jag inte känner mig så ensam
Ha en bra kväll
skogsnuvan sa…
Jaha du. Det är inte så jäkla lätt att bygga ett hjul av en massa skräp faktiskt. Det handlar väl om att ha mod och framåtanda och självförtroende ska jag tro och det finns det kanske inte så gott om alla gånger

Populära inlägg