På utställningen

Vi befinner oss på Arbetets museum i Norrköping och tittar på utställningen Framtidsland  På ett löpandeband åker olika prylar från 80-talet  och  fram till våra dagar runt i lokalen. Jag sitter på en pall och tittar på allt som far förbi på bandet: plattång, luktsuddgummin, Bamsesparbössa, floppydisketter, en bakmaskin, brats-dockor och en...
"Nej, men var det där..? Var det..? Såg du det där?"
"Var det en..?"
"Ja!"
"Men när ska man ha den, alltså jag menar..?"
"Ja, fast kanske ändå."
Medan den omtalade prylen far iväg i museisalen inser vi att vi borde ha fotograferat den. Vi kommer fram till att vi måste fotografera den och förberder oss alltså på att vänta tills den kommer tillbaka. Medan vi väntar utspelar sig följande strategiska diskussion:
"Vi måste ta en riktigt närbild på själva grejen."
"Men vi måste ha en helbild på det också."
"Det är nog bäst att jag tar bilden."
"Ja, men kan du med den här då, du kanske sjabblar bort kameran och kommer in på Facebook."
"Nej då."
"Nu kommer den nog därborta."
"Akta dig lite, jag kommer att springa med sen ändå bort dit."
Mitt i det kritiska ögonblicket kommer det in nya besökare i rummet, som varit tomt tidigare, och jag blir riktigt nervös att de ska ställa sig ivägen. Men det går bra och därför kan vi här stolt presentera
The P-mate (Kisskompisen, alltså)


Det är helt enkelt en liten papphylsa som kan hjälpa oss kvinnor att kissa stående! Jag är inte mycket för utropstecken men nu vet jag inte hur jag ska kunna uttrycka min förundran inför detta föremål på annat sätt. När är det meningen att man ska använda detta, hinner jag tänka innan jag minns alla gånger jag har svurit över att karlar, de både kan och får pissa precis var som helst medan det verkar som om kvinnor helst inte ska pissa alls.
Om man ändå har svårt att inse fördelen med den här lilla prylen så kan man konsultera den här hemsidan som har en lång lista på tillfällen då det kan vara bra att ha en sådan här med sig. Eller ett paket med flera, de är ju engångs. Men jag känner mig ändå en smula tveksam. Och är papp verkligen ett vettigt material för detta?



Kommentarer

Lise-Lotte sa…
Apoteket säljer annars i plast med lock på, tänkta som hjälpmedel för de som har svårt att böja på knäna. Ett litet tips om du vill kissa stående... 😉
skogsnuvan sa…
Klart att när man är ute på sjön om vintern och har skoteroverall så skulle det väl vara bra men av papper vet jag inte. Jag har då aldrig använt något sånt i alla fall inte ens sett någon i verkligheten. Livet är fullt av mysterier

Populära inlägg