En serveringsvagn kommer lastad

Någon gång i slutet av 80-talet var det "inne", för att använda min mammas uttryck, att ha en serveringsvagn hemma. 
Vi hade en som inte var i närheten av den smäckra varianten på bilden nedan. Vår var ett riktigt schabrak i laminerad bok. Jag minns när min pappa låg på golvet och skruvade  ihop den. Men den var inte från IKEA utan från den lokale möbelhandlaren. Det fanns en sådan på den tiden. 
På detta otympliga åbäke rullade min mor in lördagens kvällsmat i TV-rummet. På lördagarna åt vi alltid framför TV:n, det var ju lite festligare. Oftast var det hemmagjord pizza med av min far plockade kantareller, eller varma mackor med samma pålägg som rullades in. 

Årets nostalgikalender handlar om prylarna vi hade. Eller önskade att vi hade. Som till exempel en lyxig serveringsvagn, som om man vore någon slags överklass med tjänstefolk som kom rullande med det man ville äta var helst man befann sig. Som till exempel framför filmatiseringen av Wilhelm Mobergs Raskens.

De flesta av mina prylar från den här tiden har försvunnit. Vad serveringsvagnsmonstret beträffar har den nog bokstavligen gått upp i rök.

I morgon drar vi igång med kalendern. 



Kommentarer

Populära inlägg