Det är skillnad på arbete och sysselsättning

Stora BH är äntligen tillbaka på sin blogg från sitt sommaruppehåll. Han är en av många som klarat av att ha ett sommaruppehåll. Till skillnad från oss andra som desperata lärt oss att blogga via mobilen eftersom vi inbillar oss att världen skulle känna sig totalt övergiven utan vårt svamlande.

Ordvrängaren Stora BH skriver, hur som helst, efter sitt sommaruppehåll, om arbete. Och jag som har tänkt att jag ska sluta skriva om arbete och sökandet av ett sådant känner genast att jag inte har sagt allt i detta ämne, så nu skapar jag till och med en ny "etikett" för detta ämne.

Nej, jag kände att jag hade mer att säga om detta. Som det här med arbete och sysselsättning till exempel. I dagarna har jag ju blivit uppsagd från mitt arbete "på grund av arbetsbrist". Vilket är en sanning med modifikation eftersom jag, det senaste året nästan gått på knäna på grund av motsatsen på samma plats som jag nu har sagts upp från på grund av arbetsbrist. Nå, det är som det är med detta omöjliga motsatsförhållande. Och det är inte det jag har för avsikt att älta här. Om jag ändå kommer att göra det är det helt avsiktslöst.

Nå det var inte heller det jag kom att tänka på när jag läste Stora BHs blogg. Det var detta med sysselsättning. Detta att politiker talar i medier om att människor utan förvärvsarbete måste sysselsättas. De måste komma i sysselsättning, säger politikerna. Och det gör mig urförbannad. Det låter som om medborgarna är några oregerliga barn som desperata föräldrar (staten) mutar med godis och ett nytt tv-spel så att de ska "hålla sig sysselsatta" tysta och lugna en stund så att föräldrarna (staten?) får vara ifred ett tag till.
Det är sådant språkbruk, sådant tankesätt som degraderar människans inneboende kraft och förmåga. Sådan mentalitet som skapar barn/medborgare som inte tar ansvar för sina egna handlingar utan hela tiden skyller på någon annan (staten) när det går åt pipan. Men det där har jag skrivit om någon annan gång tror jag, minns inte var dock.

Hur som helst, om jag nu inte har funnit något annat förvärvsarbete om fyra månader när min sista anställningsdag inträffar så är det inte sysselsättning jag behöver utan en ny försörjning. Sysselsätta mig kan jag göra själv, tack så mycket.

Kommentarer

storabh sa…
Härligt, du verkar förbannad!?
En stark sa…
Bra rutet Soldansaren!
Anonym sa…
Skogsnuvan: Sysselsätta sig är väl ingen sak att vara. Det krävs bara lite fantasi. Frågan är bara hur man ska tjäna pengar om man inte har något arbete. Det är där haken sitter som vanligt. Pengar pengar Visst blir man less

Populära inlägg