Effektivitet

En lämplig dikt på söndagskvällen? Effektivitet av Lina Ekdahl:

Okej,
det tar ungefär två timmar att koka kikärtorna,
om jag sätter på dem nu, sätter mig ned och har en stilla stund
i en kvart, tar en kopp kaffe på samma gång som jag smäller
ihop en wienerbrödsdeg, under jäsningen stickar jag fyra
varv på tröjan, läser i nån bra bok i tio minuter, dammsuger
upp det värsta i hörnen, bra, kikärtorna kokar, degen jäser,
jag kommer att hinna till bion, jag vilar i fem minuter, skriver
ett kort, plötsligt mår jag lite illa, det tar en kvart att spy,
precis på pricken, kikärtorna är klara, hackar lök, rullar bullar,
kokar ris och välkomnar, Ja, precis där tar jag plåten ur
ugnen, på pricken är riskornen klara, jag snyter mig, tjugofyra
sekunder kvar tills jag sätter mig, om åtta minuter går bussen,
spyr på vägen, springer med läppstiftet på, och, Ja, där var
jag på, stämplar, äter tre bullar, skriver en dikt, tar lite lypsyl
på samma gång som jag blinkar till en bäbis, barn är söta,
stickar lite, rensar fickan på kikärtor, jazzar med benen, Okej,
reser mig på sekunden, där, hoppar av, Ja, ha det fint, klockan
är precis tio minuter i sju och jag står med en julgransfot i
Härryda.

Själv har jag mest slappat i soffan framför Idol-repriserna idag men nu ska jag försöka vara lite effektiv och peta lite i bourgogneboken, om ni kommer ihåg den. Den går faktiskt framåt, sakta men säkert. Mycket sakta.

Och här kan man lära sig en del om ineffektivitet av Galenskaparna.

Kommentarer

Anonym sa…
Skogsnuvan: Jag har inte glömt din bok. Jag väntar fortfarande med spänning på att den ska bli klar. Angående ingenting: Det snörar här idag. Det är sant. Jag döööööör

Populära inlägg