Vikten av att bruka sitt vett

Mäns eviga vilja att undervisa oss kvinnor har länge förundrat och förargat mig. Vem är det de försöker övertyga om att de vet bättre?
De kan till exempel gärna förklara länge och utförligt hur man dammsuger på bästa sätt trotts att de aldrig skulle drömma om att göra det själva. (Och om ni undrar om detta exempel beskriver någon viss manlig individ så kan ni ju fråga Johnsson. )
När den gamla dammsugaren brann upp (förmodligen mer av förvåning över att bli använd än av att den var utsliten, fru Johnsson är inte heller någon dammsugningsfantast även hon faktiskt ägnar sig åt det emellanåt) var det Johnsson som köpte den nya, den är ju nu en gång en maskin och som sådan intressant för män. Han var också mycket stolt när han kom hem med den och förevisade alla finesser med munstycken och filter och undrade jag över något kunde jag bara fråga honom så skulle han förklara för mig.
Jag undrade när han tänkte dammsuga men det var tydligen inte den sortens frågor han hade tänkt sig.

När jag var yngre försökte jag ofta diskutera med männen ifråga och förklara att jag faktiskt begrep en del själv och att jag ibland fattade betydligt fortare än vad de trodde. Numera har jag insett att detta bara är slöseri med tid och kraft. Det går betydligt fortare och är betydligt mindre upprörande att bara sitta av föreläsningen och flika in ett ”Jaså”, ”Oj då” eller ”Jaha” där det passar och sedan gå därifrån och göra på det sätt man själv finner bäst.
Därmed menar jag inte att man inte ska lyssna på goda råd eller att män inte har något viktigt att komma med eller att män generellt sett är idioter. (Jag menar dock att män själva generellt sett inte särskilt ofta tycker att de är idioter…). Jag menar att det är viktigt att tänka själv.
Sapere aude – att ha mod att bruka sitt eget förstånd som de talade om i tv-serien Glappet på 90-talet.
Jag har allt för ofta försökt att vara till lags och försöka räkna ut hur andra vill att jag ska göra i olika situationer istället för att räkna ut vad som är det vettigaste sättet att handla i just den givna situationen och det har nästan aldrig blivit bra. Den jag försöker vara till lags blir sällan nöjd och hade jag gjort som jag själv tyckt var klokt hade ju åtminstone jag varit nöjd. Förhoppningsvis.

När det kommer till den här glasögon incidenten i Turkiet – som jag har så svårt att komma över – hade det ju varit bra om jag inte bara haft mod utan också vett att bruka mitt eget förstånd. Apropå Turkiet och vett, så läste jag, efter att jag hade torkat upp vattnet och hånat Johnsson den där fösta kvällen, igenom Fritidsresors välkomstmaterial och fann det vara en hybrid mellan en reklamkatalog och en bipacksedel till en receptbelagd medicin. Varje biverkning måste anges om den så bara har drabbat en enda människa de senaste tusen åren: ”Halka inte i duschen, gå inte in i glasdörrar”, osv. Däremot stod det ingenting om att man inte ska trava ut i två meter höga vågor med dyra och livsviktiga glasögon på näsan. Måhända kan jag stämma dem..?

Vad jag däremot inte alls begriper är hur bloger analytics kan hävda att jag endast har haft en besökare sedan den 6 augusti. Inte för att jag tror att min blogg kan mäta sig med BlondinBellas och andra dignitärers bloggar men ni som ändå kommenterar mina inlägg trots att ni inte är här, hur fan bär ni er åt?
Hur ni än gör så är ni som varma guldklimpar i mitt hjärta, ska ni veta.

Kommentarer

Anonym sa…
Skogsnuvan: Klart vi är här nästan varje gång du skrivit. Karlar och teknik hör ihop och dom vet allt om allting men när det gäller att använda grejorna och dona vilka får göra det. Vem byter färgpulver i fotoapparaten och fixar trasiga grejor på jobben. Jo kvinnorna för det mesta. Konstingt, vi som inte begriper just någonting.
Roomien sa…
Jag surfar in här varje morgon. Och det syns ju att jag inte är ensam!

Jag har kommit på mig själv att vara lite mer åt det manliga hållet när det gäller att lyssna, ibland kan jag faktiskt stänga av öronen och låta det verka som att jag lyssnar utan att jag vet om det. Fantastiskt!
skatan sa…
Egendomligt! Spöken måste vi vara allihopa som "hänger här" men som ett sånt, spöke alltså, känner jag mig verkligen inte. Väl förankrad på denna jord som jag är. Nåväl ...

"Jag har allt för ofta försökt att vara till lags och försöka räkna ut hur andra vill att jag ska göra i olika situationer istället för att räkna ut vad som är det vettigaste sättet att handla i just den givna situationen och det har nästan aldrig blivit bra."

En till här ... som alltför ofta just försöker vara till lags. Men jag har lovat mig själv att försöka sluta med det. Nu. Genast. Jag haaar ju i alla fall uppnått en mogen självständig ålder så ...

Kram och Ha det!














2

Populära inlägg