Äntligen måndag!

Äntligen får man gå iväg och jobba igen!
Var sjukskriven i fredags och tre dagar är alldeles för länge att gå hemma.
Man börjar tänka för mycket. Fundera och grubbla.
Inte blir det bättre av att man sedan ägnar sig åt att läsa Jonas Gardells Vill gå hem, en bok som handlar om livets och vardagens förtvivlade ensamhet. Där allt som förhindrar dig att falla handlöst genom rymderna är tingens ordning, där vissheten om att alabasteraskkoppen står på sin plats på soffbordet är din enda trygghet-
När man läser sådant är det väl inte så underligt att man börjar tänka för mycket?
Fundera och grubbla.

Till exempel har jag tänkt mycket på ordet extrapris.
Förnumstiga storasyster Rut berättar uppmuntrande för lillasyster Rakel, vars liv är ett snurrade kaos, att på Åléns är det extrapris på delsbostintans stearinljus. Men bara till på söndag.
Extrapris.
Det betyder ju att det är billigt, att man får betala mindre pengar när man köper något än vad man skulle gjort om det inte hade varit extrapris.
Annars när någonting är extra brukar det ju betyda att det är mer av något.
extra mycket för pengarna.
Extra mycket ost på pizzan.
Jag har ett extra ombyte med mig.
osv.

När det är extrapris, borde det inte då betyda att det är dyrare, egentligen? Att det är ett extra pris på det vanliga priset?
Eller?

Nej, det är tur att det är måndag och man får gå till jobbet. Det är tur att man har ett jobb att gå till och inte behöver vara hemma och fundera och grubbla över livets stora mysterier.

Kommentarer

Lisbeth sa…
Vilka funderingar du hamnat i men du har rätt i det du säger. Nu är ju svenska språket sådant att det inte är så mycket som är givet. Just att ett ord betyder så många olika saker gör det svårt att förstå svenska språket om man inte är född här.
Håll dig nu frisk så du inte behöver vara hemma
Kram
skogsnuvan sa…
Ja du. Vad ska man då säga om mig som inte går till jobbet mer än en eller ett par dagar i veckan. Fast jag vet inte om jag tänker mer för det. Extrapris har jag aldrig funderat över men det är som du säger extra borde vara mer inte mindre

Populära inlägg