Frid och ordning råder!

Ska väl till stadens bokhandlares försvar säga att de tog sig när det gäller tillgången på Tranströmer. Kanske hade jag lite bråttom när jag krävde att de skulle skylta med stora högar poesi redan samma eftermiddag som den glada nyheten annonserades. Kanske.


Men tillgången på poesi i allmänhet är sorglig. Borde man inte ha stora högar av Tranströmer i lager?


Nu har jag i alla fall fått tag på den stora svarta samlingsvolymen som kom ut i samband med hans 80-årsdag och där läser jag följande haiku


Min lycka svällde

och grodorna sjöng i de

pommerska kärren


som får mig att tänka på nätterna innanför den blå tältduken på La Gabrelle, Couches kommunala camping. Grodornas sång från badpölen nere vid lekplatsen som tränger igenom tältduk, kuddar och öronproppar och får lycka att svälla. Det är underlig detta vad som kan trigga i gång den där lyckan:

- Den lite instängda, unkna lukten av fuktiga sängkläder i tält.

- Grodsång från en badpöl som mer liknar ett kärr än något man vill bada i, fylld med iglar och alger och andra slemmiga arter som den är. Den enda jag också har sett bada i den är den raggiga hunden som bodde på campingen under Claudilles tid...

- Doften av krutrök som vilar över Lübeck under den "tidiga" morgonpromenaden på Nyårsdagen, årets första dag.


Hotell och flyg är för övrigt precis bokade inför årets avslutning. Allt är tillbaka till det normala. Årets cirkel ska slutas där den ska slutas, i Lübeck, och rulla in i nästa år på den rätta knaggliga gatstenen. Frid och ordning råder!



Kommentarer

Skatan sa…
Ja, visst är det härligt vad "några ord" kan trigga igång ... men det är ju inte vilka ord som helst.

Mästerliga!

Kram!
Lisbeth sa…
Att knyta ihop säcken är ett uttryck för att börja och sluta. Det stämmer inte här. Du verkar se till att ditt liv innehåller mening och upplevelse. Så härligt att läsa men du Jag har så svårt för poesi. kan du rekommendera något för en nybörjare. Sist jag provade gick jag nog på för hårt så lusten bara kom och gick
Ha det fint
Kram

Populära inlägg