Nyår däremot...

...det är något annat!
Nyår är min favorithelg. Nyårsafton är min favoritafton. Nyårsdagen min favoritdag. Denna blanka, vita dag när man, lite sömnig och dagen-efter-dåsig, går på promenad genom staden för att se om den fortfarande finns kvar.
Det gör den oftast.
Trots att dess invånare gjorde sitt bästa för att spränga den i bitar dagen innan.
På nyårsdagen vilar staden (och dess invånare), det doftar kallt och kallnad krutrök och resterna av de skjutna raketerna ligger kvar och skräpar.

Men ändå är nyårsdagen årets renaste dag. Denna dag är allting möjligt, året ligger som ett oskrivet blad framför en, som ett fält av nysnö, ännu inte beträdd av någon eller något. Varje år kan man bli en ny människa. Om man vill.
Jag avger alltid en mängd nyårslöften; om skrivandet, närvaron i livet och att i år ska jag verkligen köpa det där dockskåpet jag alltid drömt om, osv. Det där med bantningen brukar jag inte beröra särskilt, men träningen.
Närvaron är det viktigaste.
Och varje år tror jag att det är möjligt, att det här året ska jag verkligen kunna suga ut det mesta ur varje sekund.
Jag tror det, det här årskiftet också.
Det nya året ska, i mitt tycke, väntas in på den rena, vita, närvarande yta som kallas "på resa". Man behöver inte resa så långt. Förra året var vi i Norrköping. I år ska vi återuppta traditionerna och resa till Lübeck. Förra gången vi firade nyår där var jag nybliven arbetslös. Det har runnit en del vatten under broarna sedan dess...
Ett särskilt Gott Nytt År vill jag önska mina gamla kollegor på det då nyss förlorade jobbet.



Kommentarer

Lisbeth sa…
Här var det delade meningar. jag blir så nostalgisk när det tar slut på något. Så löjligt att sakna ett år men så är det. Det nya som kommer är så oskrivet och sen jag blev sjuk är jag lite rädd för det so komma skall. Känns oändligt med tid framför mig att fylla inte med det jag vill utan det jag kan. Men men det blir säkert bra
Kram till dig
Lise-Lotte sa…
Jag bara hoppas att nästa år blir ett bra år för mig och för dig och för alla andra!
Annars är jag inte så mycket för vare sig jul eller nyår, men om jag måste välja så får det nog ändå bli nyåret...
Önskar dig ett riktigt gott slut och ett riktigt Gott Nytt!
Kram kram
Skatan sa…
Varje nytt år har man så stora förhoppningar och varje nyårsafton ser man hur många av dom som aldrig uppfylldes för att man själv aldrig kom till skott ...

Men nog är det för att tala med Ulf Lundells ord i sin sång "Sanna", där jag tror han sjunger om livet och året som ligger framför honom och hans dotter det där nyåret att "Det är spännande som fan." ... men jag är inte säker att det var i just den här sången.

http://www.youtube.com/watch?v=M8Oj9uzPoXo&feature=related

Kram!

Populära inlägg