Idéer

Sitter och petar med Bourgogneboken, detta moras av text som är Bourgogneboken, den vid det här laget ökända Bourgogneboken. Som jag faktiskt tycker att jag äntligen hittat en linje i och rätt ton. 
Jag sitter där och petar och är på ganska gott humör, det går ganska bra. Jag gnolar lite för mig själv. Så kommer plötsligt en mening farande igenom mitt skenbart fridsamma huvud:
Egentligen borde jag ha gjort en diktsamling av den. 

NEJ! säger jag sedan högt och bestämt till mig själv. Nej! Inga dumheter nu när det äntligen börjar nysta upp sig. I Bodil Malmsten skriver i sin bok Så gör jag att en bok är resultatet av de val författaren gjort och det här valet har jag redan gjort; det ska inte bli någon diktsamling och det ska inte bli någon reseguide. Så fort något börjar osa reseguide har jag slaktat det direkt. 
Till vilken genre texten verkligen hör låter jag än så länge vara osagt men att det inte är någon av dessa två är fullständigt klart.





Sedan skrev jag en dikt i alla fall. Men den kommer inte att vara med i boken. Tror jag.

Gyllengrön


En gång när det är tid
för den förtätning av partiklar som bär mitt namn
och andra former ska ta vid
då sveper den över världen som en svans
att söka sig en hemvist någonstans
och när den kommit rätt
upplöses den likt en långsam brustablett
över de gröna kullarna i Bourgogne.

Då ska varje flisa som var jag ta färg
av grönt, av guld
och uppgå i det gyllengröna dis
som skimrar över kullarna på sitt förtrollade vis.


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Gyllengrön det var ett fint namn. Ser med förväntan fram emot att din bok ska bli klar.

Populära inlägg