Nostalgikalendern Lucka 13

Barnjournalen




Det här klippet ådagalade betingade reflexer jag inte kände till att jag hade: Så fort jag hör Bengt Fahlströms röst får jag smaken av varma mackor i munnen.
Som jag minns det så visades Barnjournalen på lördagar och lördagar innebar alltid att det serverades varma mackor eller hemmagjord pizza. Tydligen i samband med Barnjournalen om man får tro styrkan av mina reaktioner. Det är nog inget jag behöver söka hjälp för, det är ju inte så ofta man hör Bengt Fahlströms röst nuförtiden.

Oron över videovåldet var något som präglade denna tid. Min mamma var på krismöten i Hem och Skola angående detta, minns jag. 80-talet var moralpanikens tidevarv, på gott och ont. Jag undrar om det finns några pappor någonstans idag som gett sig på TV-spelsjättarna för att få dem att sluta producera våldsspel. Och som lyckats.
Förutom att förfasa sig över videovåldet letade man också satanistiska baklängesmeddelanden på hårdrocksskivorna. Jag minns inte att någon varnade för att man kunde få varma mackor-reflexer om man tittade på Barnjournalen, och ändå det är där vi är idag.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Varma mackor var egentligen gott. Tänk att man glömt det. Tror jag ska göra sådana med ost och skinka Blir nog gott. Tack för att du påmint mig.

Populära inlägg