Jesus för alla smaker

När folk frågar mig om hur shoppingen är i Palma har jag alltid lite svårt att svara. Jag är nämligen ingen större shoppare och har bara passerat skyltfönstren till alla de där märkesaffärerna kring Born. 
Förvisso har jag handlat en del i dockskåpsbutiken Blanco y Negro, och på bokloppisen i La Misericordia har jag rent av tokshoppat, men det brukar inte vara sådant de som frågar frågar efter. 

Jag blir alltså sällan stående utanför Massimo Duttis skyltfönster, däremot hamnar jag gärna vid fönstret till den katolska butiken ovanför La Misericordia. Det är otroligt vad mycket prylar det finns att köpa som katolik, och hur de pendlar mellan det vackra och ren kitsch. 


                                              

Den här gången fanns det en skylt i fönstret om att de har jesusbarn i "flera olika modeller". 
Jesus kan alltså anpassa sig till människornas smak. Det känns lite otryggt på något sätt. 

I en motsvarande butik i Madrid förra året fanns det också bevis för att det trots allt är så det förhåller sig. Där fanns den heliga familjen i alla nationaliteter och fasoner: inuit, indisk, nepalesisk, grekisk, tyrolsk, samisk, farande i Noaks ark, för att bara nämna några. 




Tyvärr, eller tack och lov, var butiken inte öppen för naturligtvis hade jag varit tvungen att gå in och köpa en familj, och hur skulle jag kunnat välja? Den futuristiska familjen som kommer flygande i ett grönt flygplan låg emellertid ganska högt upp på önskelistan. Men vilka kör egentligen?




Kommentarer

skogsnuvan sa…
Det gröna planet var väl för häftigt och det lär väl vara datastyrt direkt från gud eftersom det är en katolsk grej. Roligt i alla fall. Fantasin verkar inte ha några gränser. Förlåt att jag tjatar men hur går det med boken?

Populära inlägg