De små monumenten över människans godhet

Runt omkring på gator och torg i vår stad står det allmänna papperskorgar. De är indelade i flera sektioner: "Plast", "Papper","Restavfall" osv.
Jag blir alltid glad när jag ser dem.
 Inte för att det är bra att vi enkelt kan sopsortera, vilket det i och för sig är, utan för att dessa papperskorgar, var och en, är en manifestation, ett monument över en naiv tilltro till människans godhet och goda vilja, som tydligen råder i vår stad. Att man på fullaste allvar tror att allmänheten, gemene man ska se till att glasspappret hamnar i rätt fack så att det går att återvinna innehållet i de allmänna papperskorgarna.

Själv är jag så desillusionerad när det gäller min tilltro till mänskligheten att jag blir imponerad bara jag ser någon som över huvud taget lägger skräp i en papperskorg och inte bara slänger det på gatan.

Och detta är inte alls ett så ironiskt inlägg som det låter.

Kommentarer

Populära inlägg