Diagnoser

Ambidexter är något jag gärna skulle vilja vara. Ibland påstår jag att jag är det, även om jag oftast säger att jag är vänsterhänt, vilket inte heller är riktigt sant.    
   Det enda jag gör med vänster hand är att skriva och äta med sked. På den tiden jag försökte lära mig dreja använde jag alltid vänsterhanden som stöd och formade med höger. Det var tydligen väldigt ovanligt och gjorde min keramiklärare alldeles yr i huvudet. Allt annat gör jag med höger hand: klipper, öppnar konservburkar, fångar lyror. Inte för att jag fångar några lyror. 
   Att vara ambidexter är att kunna använda båda händerna lika mycket, alltså att kunna hålla skeden med båda händer, klippa osv.
  Jag är alltså lite dubbelhänt men inte riktigt ambidexter.  Men tänk vad kul det skulle vara att kunna skriva med båda händerna. Samtidigt kanske till och med.  Det går att öva upp till viss del men det är å andra sidan så mycket man borde öva upp här i livet. 

En dyskalkylektiker har räknesvårigheter och måste räkna på fingrarna för att lägga ihop två och två. Jag har inte blivit ordentligt diagnostiserad men jag kan checka av sex av åtta symtom på sidan dyskalkyli.se. Förutom att jag räknar på fingrarna, kan jag inte multiplikationstabellen eller läsa kartor, inte ens via gps. Jag vänder på siffror och glömmer bort dem lika fort som jag hör dem. Det finns inget häftigt med att ha dyskalkyli, som med att vara ambidexter eller synestetiker. 


Det var i Alexander McCall Smiths bok Bertie och hans värld som jag för första gången hörde talas om synestesi och insåg att jag var synestetiker. Synestesi är ett neurologiskt tillstånd där flera sinnen är sammankopplade. 

Den vanligaste formen av synestesi är troligen att se olika färger för olika bokstäver eller siffror (ibland hela ord, särskilt ofta tidsenheter såsom veckodagarnas namn och månaderna). Däremot är det sällsynt att från en färg se en bokstav eller siffra. Varje bokstav har alltid samma färg, och den förändras inte ofta med tiden. Det är inte något som synesteten behöver komma ihåg; för honom eller henne kan det kännas lika naturligt att femmor är gröna som att himlen är blå.
(Från Wikipedia)

Femmor är mycket riktigt gröna. Sexor är röda, sjuor blå, åttor något mörkare blå, nior är orange, till exempel. A är en röd bokstav, b brun, c gul och d mörkt orange. Måndagar är röda dagar och liksom augusti är en röd månad. Så har det varit sedan jag var barn och det har känts så naturligt för mig att jag inte kunde föreställa mig hade det var ett fenomen som hade ett namn. Vissa synestetiker kan höra dofter och se ljud, vilket jag kan tycka är betydligt häftigare än att se färger på siffror och bokstäver men än så länge har jag inte upptäckt att jag har den gåvan.

Förutom ovanstående åkommor har jag även en rejäl förkylning för tillfället. Inget häftigt alls. 

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag är också vänsterhänt men gör rätt mycket med höger men skriva med höger kan jag inte tyvärr. Vi hade en lärare som skrev med båda händerna samtidigt och till och med skrev olika text. Då måste man nog vara ovanligt skärpt i skallen och det var han minsann.

Populära inlägg