... och så blir det ju inget Bourgogne i år...

...apropå saker som är "negativa" i mitt liv.
Jag närde länge en desperat vision om att när min visstidsanställning tog slut, nu i mitten av september så skulle vi ta en höstsejour ner och titta på de gulnande vinodlingarna, där de brann på sluttningarna av bûte de Corton. Jag fantiserade om att vakna i ett rått och kallt hotellrum på Abbey de Maiziers, svepa in mig i en svart mantel med huva (allt för atmosfärens skull) glida ned för den smala stentrappan från 1100-talet medan den inspelade munkarna skorrar sina vesper eller laudes (eller vad det nu är de sjunger den tidpunkt på dagen då jag glider ned för stentrappan) ur hotellets bandspelare. Jag skulle kliva ut genom den låga lilla porten i den morgondimmiga gränden, skynda över katedralplanen och ned längs rue de Paradis mot Café de Batard där jag skulle köpa en baugette och en pappmugg med kaffe.
Men jag får nöja mig med fantasierna i år. Det blir inget Bourgogne, inget Frankrike. Pengarna räckte inte riktigt till. '

Fast jag har ju redan berättat att jag har ett rent oförtjänt bra liv.
Så pengarna räckte till en Ryan Air-biljett till Lübeck och ett billigt hotell där i tio dagar. Och Lübeck är nästan Bourgogne. Folk som är väl bevandrade i geografin kanske påstår något annat men Lübeck är faktiskt så nära Bourgogne man kan komma. Det går till exempel alldeles utmärkt att glida runt i gränderna iförd svart mantel med huva där också. Kan jag inte bo i Beaune kan jag mycket väl tänka mig att bo i Lübeck, då när jag har vunnit miljonerna.
Lübeck är mysstaden, rekreationens stad, krafthämtningens stad och nystarts staden. Det sistanämnda eftersom vi av tradition firar min favorithögtid nyår i Lübeck.
Och eftersom jag ska "starta på nytt", med nytt jobb, snart igen så är det kanske bara ren och skär logik att vi åker till Lübeck och inte Beaune.

Och jag tänker inte ha dåligt samvete för det. Jag tänker inte heller oroa mig för vare sig pengabrist eller döden. Bara så ni vet det, Makterna!

Kommentarer

LL:s blogg sa…
http://www.youtube.com/watch?v=u-rJ-6hBfSo
Skatan sa…
Lübeck nästa alltså ... låter inte dumt alls ... Själv får jag drömma drömma drömma drömma just nu ... Fast förresten ... jag har haft en drömuppfyllelse för lite sen ... min vistelse hos Skogsnuvan i Jämtlands inland ...

Det är aldrig fel att kunna drömma heller ... Keep dreaming ...

Kram!

Populära inlägg