Det blir (inte) alltid som man tänkt sig.

Det blir alltid som man tänkt sig, var rubriken på en föreläsning jag var på i torsdags kväll. Den "mentale styrketränaren" som höll föredraget menade på att det blir alltid som man tänkt sig så vad är det egentligen vi tänker oss. Det gäller att tänka sig för innan man tänker.
Om man, som man ofta gör i min hemstad, tänker:
Det går aaaaldri'.
Så är chansen/risken att man får rätt ganska stor. Till exempel.
Om man tänker att det här har ju aldrig gått bra förut så det kommer det säkert inte att göra nu heller, får man också ofta rätt. Det blir som man tänker sig.
Föreläsaren menade att man inte ska vara så mycket i Då som i Nu och Sen (apropå det jag skrivit om tidigare.) Framrutan ska alltid vara störe än backspegeln.
Bland annat detta pratade den där föreläsaren om. Det var en bra föreläsare. Riktigt bra. Till den grad så bra att jag inte hade en tanke på Då igår när jag fick för mig att "jag kanske skulle ta och skaffa mig det där Spotify nu." Inte ett ögonblick sneglade jag i backspegeln. Jag hade glömt att backspegeln fanns.

Hade jag kommit ihåg att kika i den där jävla backspegeln hade jag fått se mig själv svärande och irriterad framför datorn och jag hade kommit ihåg att varje gång jag ska installera eller ladda ned någonting tar det ungefär 400 år längre än jag tror och när det väl är inne i datorn fungerar det inte och jag måste ägna ytterligare 400 år åt att ta bort det för att datorn över huvud taget ska gå att använda.

Hade jag kommit ihåg att kika i den där backspegeln hade jag sluppit att öda bort två timmar med att försöka komma på varför det där jävla Spotify fastnar i några säkerhetsinställningar som jag inte ens visste att jag hade. Har kontaktat alla mina "hackers" men de står svarslösa. De har inte varit med om detta någon av dem. Alltså är det Personligt. Den här datorn är ute efter mig, precis som jag trodde.

Ja, jag vet att jag har skrivit att det är bra att försöka tillgodagöra sig ny teknik och nya medier. Det är bra för hjärnan, det håller den ung, har jag påstått. Och det tycker jag väl fortfarande...tror jag. Har till exempel en ny mobiltelefon där jag kan både facebooka och YouTuba. Jag har nästan lärt mig hur man svarar när det ringer också....
Men det är få saker som gör mig så vansinnig som ny teknik, när det inte fungerar. Med all sakerhet kan jag lägga en aln till min livslängd om jag tog bort alla aggressioner jag får av den här jävla "apparata". Jag säger som Ronny Eriksson i Euskefeurat "för det mesta är jag blid, saktmodig och timid..." men:


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Gud så roligt. Den biten har jag aldrig hört och jag kan hålla med även om jag klarar dom saker han misslyckas med.
Visst är det sant att ingenting gör en så förbannad som apparater inte fungerar
Skatan sa…
Da ar vi minst tva som har "problem" med teknikaliteterna ... Jag har ALLTID fullt sja...

Kram!

Populära inlägg