Grattis Tranströmer! … och förlåt.

Idag fyller Tomas Tranströmer 80 år om jag inte är felunderrättad (och det brukar jag vara, men Tranström kan man ju hylla i alla fall.)
Jag upptäckte Tranströmer sent. Länge avfärdade jag honom som allt för matematisk (ett ord som är närmast en svordom i min värld, men i förhållande till Tranströmer vet jag inte riktigt vad det betyder). Så hittade jag en samling på bokrean för några år sedan. Vet inte exakt vilket år det var men det var på den tiden då man fortfarande hade lyrik på bokrean.
Jag tänkte att jag skulle ge honom en chans. Sedan dess ligger han alltid bredvid min säng, eller hans dikter åtminstone. En Tranströmer innan sänggåendet är vad själen behöver. Att läsa Tranströmer är ro och lisa. Inte är han det minsta matematisk. Han är poetisk i ordets allra bästa bemärkelse.
Här kommer en av många favoriter, dagen till ära:



ÖSTERSJÖAR


I


Det var före radiomasternas tid.



Morfar var nybliven lots. I almenackan skrev han upp de fartyg han

lotsade -

namn, destinationer, djupgång.

Exempel från 1884:

Ångf Tiger Capt Rowan 16 fot Hull Gefle Furusund

Brigg Ocean Capt Andersen 8 fot Sandöfjord Hernösand Fu-

rusund

Ångf St Pettersburg Capt Libenberg 11 fot Stettin Libau

Sandhamn


Han tog ut dem till Östersjön, genom den underbara labyrinten av

öar och vatten.

Och de som möttes ombord och bars av samma skrov några timmar

eller dygn

hur mycket lärde de känna varann?

Samtal på felstavad engelska, samförstånd och missförstånd men

men mycket lite av medveten lögn.

Hur mycket lärde de känna varann?


När det var tät tjocka: halv fart, knapp ledsyn. Ur det osynliga kom

udden med ett enda kliv och var alldeles intill.

Brölande signal varannan minut. Ögonen läste rätt in i det osynliga.

(Hade han labyrinten i huvudet?)

Minuterna gick.

Grund och kobbar memorerade som psalmverser.

Och den där känslan av "just här är vi" som måste hållas kvar, som

när man bär på ett breddfullt kärl och ingenting får spillas.


En blick ned i maskinrummet.

Compoundmaskinen, långlivad som ett människohjärta, arbetade

med stora mjukt studsande rörelser, akrobater av stål, och dofter-

na steg som från ett kök.



Och här är en annan:

Kommentarer

Populära inlägg