Guldmedalj till mormor!

Läser på Bob Hanssons blogg om att meditera, och att bli gladare av att inte göra så mycket. Han skriver

Guld medalj till alla de som viger sitt liv åt att lära oss att vara oss.
Guldmedlaj till de som kommer med en enkla uppmaningen ”sätt dig ner och gör intet”.


Det får mig att tänka på min mormor. När vi var och hälsade på henne när jag var liten och hon och mamma satt med sitt eviga kaffe, brukade jag ofta klänga omkring dem och gnälla:
”Ja' har inge å göra.”
Mormor avfärdade mig alltid med:
”Du behöver väl inge göra!”
Jag har alltid tänkt att det var väldigt insiktslöst att säga något sådant till en femåring som MÅSTE göra något HELA TIDEN!
Men hon var alltså inte så dum som jag tyckte när jag var fem.

Problemet är att jag fortfarande är fem år. Måste göra någonting hela tiden. Att bara sitta rakt upp och ned och VARA är ett oerhört slöseri med tid i min värld, trots att jag vet att jag har fel.
Har inte ens lyckats hålla mitt nyårslöfte att jag ska surfa på en flik i taget.
Upprustning!
Och medalj till mormor!

Kommentarer

Skatan sa…
Ja både mormor och Bob Hansson borde få guldmedalj ... det låååter så enkelt att ingenting göra men är svårare än svårt ... för mig också.

Vi får öva och öva ... en vacker dag kanske vi fixar det :-)

Kram!
skogsnuvan sa…
Eftersom jag har meditationsgrupp två gånger i månaden vet jag att det är avstressande för både kropp och själ och det är bra att tvinga sig att vara stilla och fokusera på ingenting. Kanske ganska svårt från början men det är en träningssak. Man måste inte flänga omkring i tanke och kropp hela tiden men som sagt. Det är lätta att säga tulipanaros men att göra en är värre
Lisbeth sa…
Jag brukar fråga mig: Vad gör jag just då när jag har ingenting att göra.
Ofta upptäcker jag att jag gör något men inte tillräckligt stort för att synas.
Även jag är en rastlös själ men just det jag skrev ovan är tänkvärt.
ha en bra dag
Loll sa…
Så sant.. är likadan.. känner mig fullständigt onödig om jag inte gör något. Man borde lära sig det där att bara va...

Populära inlägg