Matador - ett inlägg av "det var bättre förr - karaktär"

I dessa tider när det mesta som produceras för tv är skit (Ja, ni får gärna tycka att jag är en snobb om  ni vill det.) så tackar jag gud för dvd-boxen. Särskilt tackar jag gud för den sammetsgröna dvd-boxen som har formen av en bok och innehåller hela den magnifika, danska serien Matador. Den tål att ses hur många gånger som helst. Man skrattar, man gråter, man följer karaktärernas utveckling genom flera år (1929-1947) och inser snart att de onda inte är helt igenom onda och de goda inte helt igenom goda. Kvalité.

Här är ett klipp där man samlats för att fira byns grand old lady på hennes 100-årsdag och till allas fasa och förskräckelse upptäcker att hon bara är 90.



Kommentarer

Loll sa…
En av mina absoluta favoritserier. Snackade om den bara häromdagen när jag diskuterade bra och dåligt på TV genom tiderna med min skrivarkollega. Vi var rörande eniga om saken. Sktibra helt enkelt!

Populära inlägg