Annat flygande - fast inte så mycket


 
En strålande vacker påskdag vid den lilla byn Tysslingen dit alla sångsvanarna kommer om våren.
 

 
Fast i dag var det inte direkt behov av några varningsskyltar för svanflykt direkt.


Ännu har de inte kommit, alla hundratals svanar som brukar hålla till här. Det var bara 77 stycken idag. Och en havsörn! Men den såg vi inte med blotta ögat i alla fall. Och vad är egentligen en varfågel för något? Det låter ju lite äcklig...
Jag har alltid undrat hur man bär sig åt när man räknar dem, de sitter ju inte stilla direkt.

 
Att det inte är så många svanar ännu beror på att det forfarande är is på den lilla sjön, sägs det.
 


Bakom de riktigt seriösa fågelskådarnas kikare, förlåt tuber, är man exalterade över att man har sett råkor. Själv trodde jag att råka var en fågel i stil med kråka eller kaja och dem är det ju sällan någon som står på huvudet för att de har sett direkt.

 
Egentligen är jag nog mera av en hundskådare. Det här tyckte jag var ett synnerligt gulligt och tålmodigt exemplar av border terrier:
 




Kommentarer

skogsnuvan sa…
77 svanar Det låter väl inte så lite kan jag tycka. Hit har det nått två och dom håller till i ån och det är om något ett vårtecken minsann.
Skatan sa…
Tänk att det har jag också funderat över. Hur sjuttsingen kan man räkna fåglar som flyger kors och tvär och ser likadana ut.

Ett mysterium.

Visserligen är jag en stor älskare av fåglar, skata som jag är men hundar är ändå en snäpp roligare.

Kram!
Viktkamp sa…
ja hur räknar man till 77 fåglar? haha
Soldansare sa…
Nej, Skogsnuvan 77 svanar är jättelite. Här brukar vara tusentals. Läste i tidningen att rekordet var 4100. Det var hon som brukar räkna dem som berättade det, men HUR hon hade kunnat räkna ut det begriper jag inte.
Vilken skön blogg du har:) Undrar om du har bloglovin att följa med?

Om du gillar inredning och mode, kan du kolla in min blogg:)

Ha en kanondag

LOVE Maria från inredningsvis.se
Loll sa…
Jag gillar fåglar, fast helst inte så många i taget. Som t ex vid Strömmen, där det är hundratals svanar och änder. Det blir liksom för mycket. En råka är nog lagom.. :-)

Populära inlägg