Mormorsmors brosch



Mormors mor Hulda Karolina ägde en brosch. Varifrån hon hade fått den eller av vem, var en aning oklart. Den förefaller vara av plast, men fanns det verkligen på den här tiden?
Broschen figurerar på ett fotografi som måste vara taget i slutet av 20-talet. En fotograf hade kommit till gården och hela familjen har klätt sig fina. Åtta barn; fyra pojkar och fyra flickor, pappa och farfar och mamma Hulda Karolina med broschen på sin höghalsade svart klänning och munnen i ett strängt rakt streck.
De ser alla mycket allvarliga ut.

En av de två äldsta döttrarna fick ärva broschen och den andra fick ärva asken; även den ansågs vara en klenod. Eftersom ingen av de äldsta döttrarna fick några egna döttrar ärvde min mamma (som var dotter till Hulda Karolinas yngsta dotter) både asken och broschen och därmed förenades de båda igen.
Och nu finns de hos mig.

Det har hänt en del på barnalstringsfronten i vår släkt. Mormorsmor fick åtta barn, mormor två och mamma ett. Och så jag då, som inte har något. Och plastbroschen och dess ask har gått i arv för sista gången.

Kommentarer

Loll sa…
Hej soldansare! Jag tror inte det är av plast, jag tror det är ben, och jag tror du ska gå och kolla upp den hos nån som kan. Den ser väldigt speciell ut, och även om du inte har någon "släkt" att lämna den vidare, så kan du finna nån du tänker skulle uppskatta den, och fortsätta föra den vidare sen. En cross over! Saker som färdas i generationer är mycket speciella! kram på dig!
Skatan sa…
Jag tror inte heller den är av plast utan ... som Loll säger ... av ben. Vi gick just igenom min mormors saker och där fanns just en s k kamébrosch (som också ser ut som plats) som verkligen var spännande. Min bror ska försöka ta reda lite mer om den. Själv fick jag en stor orange brosch som visade sig ha en kant av förgyllt silver och en sten av agat. Den kommer jag säkert att använda för jag tyckte mycket om den. Det är kul med gamla saker som har en historia. Kram!
skogsnuvan sa…
Det kanske inte alls är plast utan elfenben och då blir det helt plötsligt en helt annan sak
znogge sa…
Tror inte heller att den är av plast! Själv fick jag en som var gjord av tuggat franskbröd. Låter galet men så var det då...
Soldansare sa…
Hm..ben... Ja kanske, det är bara det att den ser liksom väldigt plastig ut på baksidan.
Fast jag gillar den, oavsett vad den är av för material.
Lilla Blå sa…
Tänkte klämma i med alabaster eller gul jade men tuggat franskbröd slår ju det mesta! :) Hur som helst, kolla upp saken.

Populära inlägg