La Mer - Del 5

Villefranche och Nice



När jag tittar ut genom vårt runda hyttfönster morgonen den femte dagen ser jag en orange båt firas ned mitt framför ögonen på mig. Idag är vi i Villefranche och där får fartyget inte plats i hamnen utan ankrar ute på redden (Ja, det heter visst så.) 




De orangea båtarna kallas för tenderboats och i en sådan packas vi in och tuffar så sakteliga in i den vidunderligt vackra hamnen som vi inte ser så mycket av just nu eftersom vi sitter inne i båten. Jag hade inga som helst förväntningar på Villefranche men det är den är nog den vackraste av de hamnstäder vi besöker under kryssningen. 


Nu hinner vi inte se så mycket av Villefranche eftersom vi bokat en utflykt till Nice, något jag nästan ångrar just nu när jag precis har klivit ur den orangea tenderbåten. Men även Nice ska överraska. Mina förväntningar på Nice har varit att det ska vara jetset flådigt på ett vulgärt vis, att det är så mysigt var jag inte beredd på. 


I gamla stan går vi på matmarknaden och köper hallon och irrar sedan omkring i de små gränderna. Jag är betydligt mer tilltalad av matmarknader, hallon och gränder än av jetset flådig vulgaritet. När jag bläddrar igenom våra bilder hittar jag ändå inga bilder vare sig från marknaden eller gränderna, men väl ett på stadsbiblioteket som jag tycker är rätt flådigt på ett positivt vis: 


I Nice besöker vi också en offentlig toalett där toalettbåsen på den kvinnliga sidan är döpta efter olika franska drottningar. Jag väljer Marie Antoinette. Mitt emellan dam- och herravdelningen finns en liten avdelning där toalettvärdinnan sitter. Jag tänker att hon egentligen inte har ett så dåligt jobb. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att sitta i en sådan här avdelning om dagarna och skriva på mina böcker. Städa några toaletter emellanåt skulle väl inte vara så farligt, det vore bara bra för kroppen att röra lite på sig emellanåt.

 Men nu kan jag ju inte stanna på en offentlig toalett i Nice. Jag är tvungen att återvända till mitt kryssningsfartyg. Innan vi kliver på tenderbåtarna står en person ur besättningen med en sprayflaska i högsta hugg för att spreja handsprit på oss. Här tar sig ingen in vare sig på båten eller i någon av dess restauranger utan att först ha gnott in händerna ordentligt med sprit. Redan när vi checkar in ligger det ett informationsblad om noroviros, den oerhört smittsamma magsjukdomen. Sedan påminns vi om vikten av att tvätta och sprita händerna i varje nummer av den dagliga informationstidningen. Eftersom jag hittills under den här semestern haft feber, ögoninflammation och tokförkylning är jag övertygad om att jag ska få även noroviros, det är liksom bara logiskt. Men livet är nu en gång inte logiskt och just i det här fallet är jag tacksam för det.
På grund av vår utflykt till Nice har vi bland fartygets aktiviteter missat en demonstration av hur man får den perfekta gentlemanna-rakningen och en föreläsning om varför man har svarta ringar runt ögonen. Nog finns det att göra på den här kryssningen.

Dagens handduksdjur är en hund

Kommentarer

Populära inlägg