Världen är full av violer!

Rubriken låter ju som om jag provat någon ny sommardrog, men det är ingen drog, det är Ulla Billquist. Och hon kanske också är att betrakta som en drog förvisso. 
För plötsligt tränger hon sig in i mitt liv och min blogg, där jag i all stillhet försöker drömma mig tillbaka till min semesterkryssning.  Men in dundrar Ulla med sina violer. De lämnar mig ingen ro, de är ständigt med mig dessa violer, denna totalt befängda visa. 
Världen är full av violer! Jo, just. 
Har man någonsin betraktat världen utan hallucinogena substanser i kroppen så har man ganska snart insett att visst finns de violer men även en hel del annat som inte är ett dugg viollikt. 
Men Ulla envisas. Hon tjatar om sina violer så till den grad att jag måste rusa iväg till biblioteket och låna biografin Köp rosor!  Med mig får jag i blotta förskräckelsen en biografi om Maria Lang och en om Kerstin Thorvall, två andra damer som jag gillar skarpt. Jag bär hem dem i sommarvärmen gnolandes på violerna. Världen kanske inte är full av violer men väl av intressanta böcker, och för min del räcker det långt.

Tyvärr hittade jag inte violvisan på YouTube så månadens melodi blev än en annan Billquist-goding, men texten hittade jag:


Världen är full av violer

    T&M: Nils Perne - Sven Paddock

 
Leenden och vänlighet och kärleksfulla ord,
är väl jordens vackraste små blommor.
Sök att finna dem och lär dej deras blomsterspråk,
de växa vilt och dofta skönt för oss på livets stråt

  
 Världen är full av violer, vart än du går,
 Om du har sol i ditt hjärta, så är det vår.
 Gråaste vardag kan blomma,
 om blott du ler och förstår,
 att världen är full av violer, vart än du går.


Blommorna i hjärtat borde alltid finnas där ,
liksom unga sköna eterneller.
Det är alltid sommar över livets gröna äng,
om du tänker uppå orden uti min refräng:


 Världen är full av violer.....

Kommentarer

Amarga sa…
Kanske är det fel på min pc, men jag har SÅ svårt att läsa på gråblå bakgrund -synd!

Populära inlägg