Den lilla bokhandeln i Paris

Das Lavendelzimmer är orginaltiteln på den bok av Nina George som vi i Sverige har valt att kalla Den lilla bokhandeln in Paris. Förmodligen för att man tror att den titeln säljer bättre än Lavendelrummet som är en bättre titel i sig.
Jag skäms att säga att de förmodligen hade rätt, jag hade nog inte köpt Lavendelrummet. Om den inte hade haft samma omslag som Den lilla bokhandeln... förstås för den pinsamma sanningen är att jag köpt boken dels på grund av den spekulativa titeln och dels, kanske främst, på grund av det nästa överdrivet spekulativa omslaget. Det tyska hade jag aldrig stannat vid över huvud taget. Det är den pinsamma sanningen.





Den svenska paketeringen har alltså lyckats trycka på rätt knappar hela vägen. Möjligen inte på baksidestexten, den har jag däremot aktat mig för att läsa sedan jag förstört de senaste tre böckerna jag läst genom att börja med att läsa baksidan av dem.





Även själva berättelsen trycker på rätt knappar och väl därmed en aning spekulativ. En boknörd älskar ju att läsa om böcker och bokhandlar. Då är det inte en stor, närig bokhandel det ska handla om utan just en liten bokhandel (så det är ju bra att det anges redan i titeln att det är just det det kommer att handla om) I Den lilla bokhandeln i Paris är bokhandeln dessutom belägen i en pråm på Seine. På båten finns också en läsfåtölj med fotpall och utsikt över Eiffeltornet genom en ventil. Vid det här laget har jag gått ner i en extatisk spagat. När utsikten genom ventilen ändras en bit in i boken eftersom bokpråmen ger sig ut på resa på de franska kanalerna har jag gått upp i brygga. En boknörd (jag tar mig friheten att tala för oss alla) tycker också om att läsa om en annan boknörd som lever sitt liv genom böckerna men som plötsligt tvingas ut i det "verkliga" livet. Det går säkert att psykologisera en hel del kring detta men jag struntar i det. Kommen så här långt i boken har jag glömt att jag tänkt att jag ska läsa den här boken med lite distans, med insikten om att den vet vad den gör, så att säga. Jag älskar den helt enkelt.
'

Kommentarer

Populära inlägg