Jag fryser!

Den andra november 2007, för tio år sedan publicerade jag detta inlägg på min dåvarande blogg. Läget känns åtminstone på den här punkten tämligen oförändrat.

Jag avskyr denna lägenhet vintertid. Den är utkyld som en jävla igloo. Jag stolpar runt iförd tre lager kläder, varav två består av ull respektive fleece, och allt jag vill är att lägga mig i sängen, rulla in mig i ett tjockt täcke och invänta våren och värmen. Varför envisas människor med att bo i detta land vid denna tiden på året? Varför kom vi en gång hit i tidernas begynnelse och vad i allsinn dar var det som fick oss att stanna. All den här gråheten och kylan och mörkret gör mig riktigt grinig, ilsken och gnällig som en treåring.


Dessutom bor jag i denna igloo-liknande lägenhet med en man som anser det viktigt att vädra, även när istiden breder ut sig. Han tycker inte om när det är för varmt. Så fort han börjar svettas blir han riktigt grinig, ilsken och gnällig som en treåring. Han har funderat på det där säger han, allt gnäll och all irritation över våra tämligen disparata förhållanden till klimatet och dess växlingar tar för mycket lust från vår dyrbara tid tillsammans. Vi ska sluta med sådant har han bestämt. Jag tycker att det var ju väldigt praktiskt att han har bestämt detta när polarvindarna börjat vina kring knutarna och risken att svettas är minimal. Men han har ju rätt i att gnäll och irritationer i allmänhet är något negativt i vårt gemensamma liv. Men någonstans, i något medium måste jag få ur mig all denna frustration över denna jävla årstid, så: FY FAN VAD JAG FRYSER!!!



Kommentarer

skogsnuvan sa…
Ja du vi är nog tvillingsjälar där. Fy faan vad man fryser. Inte ens när man ska hämta ved och klätt sig som en köttbulle kan man hålla värmen. Än är det inte kallt här i alla fall. Jag har min värmepump och min spis och min kamin som kan värma mig men det innebär ju en massa jobb. Det är mest när jag är ute som jag fryser. Sovrummet är kallt men med flanellpyjamas och flanellpåslakan och dubbla täcken så klarar man natten speciellt som man har en frusen katt som gärna ligger och värmer mina fötter som en annan värmeflaska. När man kliver upp och känner iskalla golvet vill man krypa ner igen och sova till våren.

Populära inlägg