Uppsnack inför nostalgikalendern

now you're older and you look at your face, every wrinkel is so easy to place 


I sportsammanhang talar man ofta om att "snacka upp matchen". Det innebär att TV-sändningen börjar minst en timma innan själva matchen och olika experter och förstå-sig-påare berättar om vad som ska hända, vad som borde hända och vad som händer om det man tror ska hända händer eller tvärtom.

Nu är det hög tid att snacka upp årets nostalgikalender. Jag har visserligen snackat lite om den tidigare, redan i september och redan då kunde jag konstatera att 90-talet, som är årets tema, var ett oerhört händelserikt årtionde, trots att jag medan jag upplevde det tyckte att det var ganska segt och händelsefattigt.
   På 90-talet gick jag vilse i London, blev jagad med vattenpistol genom skolbiblioteket, begravde anhöriga, såg oändliga timmar av sit-coms. Jag åkte raggarrundan till Julio Iglesias och Euskefeurat, var övertygad om att jag aldrig skulle få något jobb, jobbade med att transkribera intervjuer med en gammal man från bergslagens gruvnäring och drog på mig kronisk benhinnflammation, på 90-talet. På 90-talet blev jag magsjuk på en romantisk hotellweekend, simmade 1000 meter varannan dag, borstade keramikskärvor från en utgrävning i Grekland med tandborste och blev erbjuden äktenskap av vilt främmande män på biblioteket. Jag samlade saker med gräsandsmotiv, gjorde obegripliga saker i cernitlera och gav bort till folk, jag kunde äta pizza fyra dagar i veckan utan att gå upp i vikt, eller utan att bry mig om om jag gick upp i vikt.
   Och detta är bara en handfull av allt jag gjorde under 90-talet.
Framför allt träffade jag så många fantastiska, underbara människor det här årtiondet. Den jag tyckte sämst om av alla jag träffade under var mig själv.

Jag lyssnade också på så mycket musik och såg så mycket film och TV under 90-talet så att det räcker till åtminstone två nostalgikalendrar. Men det blir väl jul nästa år också.
   Några som tyvärr inte tog sig in på topp 24 i år var The Beautiful South. De får istället inleda hela showen. Och det var nästan lika svårt att välja vilken av deras låtar jag skulle välja, som det var att välja ut klipp till hela kalendern, men till slut kändes det ganska självklart att det var just den här låten om åldrandets skönhet, som det skulle vara.



I sportsammanhang brukar man också tala om att "snacka ner matchen" vilket betyder att man pratar om matchen någon timme efter att den är överstånden. På det här sättet kan sporthändelser breda ut sig över hela TV-kvällar trots att en match bara är 90 minuter (om det gäller fotboll) och obstruerar allt annat TV-tittande eftersom sport slår ut allt.
   Det betyder att vi inte kommer att ha pratat klart om 90-talet och den här kalendern förrän till påska, men det är ju så det står skrivet i visan. Att det ska slå ut allt annat, det tror jag emellertid inte.

The prettiest eyes


Line one is the time That you, you first stayed over at mine And we drank our first bottle of wine And we cried Line two we're away And we both, we both had nowhere to stay Well the bus-shelter's always OK When you're young Now you're older and I look at your face Every wrinkle is so easy to place And I only write them down just in case That you die Let's take a look at these crows feet, just look Sitting on the prettiest eyes Sixty 25th of Decembers Fifty-nine 4th of Julys Not through the age or the failure, children Not through the hate or despise Take a good look at these crows feet Sitting on the prettiest eyes Line three I forget But I think, I think it was our first ever bet And the horse we backed was short of a leg Never mind Line four in a park And the things, the things that people do in the dark I could hear the faintest beat of your heart Then we did Now you're older and I look at your face Every wrinkle is so easy to place And I only write them down just in case You should die Lets take a look at these crows feet, just look Sitting on the prettiest eyes Sixty 25th of Decembers Fifty-nine 4th of Julys You can't have too many good times, children You can't have too many lines Take a good look at these crows feet Sitting on the prettiest eyes Well my eyes look like a map of the town And my teeth are either yellow or they're brown But you'll never hear the crack of a frown When you are here You'll never hear the crack Of a frown

Kommentarer

skogsnuvan sa…
JJag minns minsann ingenting från den tiden mer än att jag jobbade och slet och jobbade. Tror inte det var någon bra tid alls.-ska bli roligt att följa din kalender

Populära inlägg