Nostalgikalendern Lucka 17

Clark Kent

1988 visades en TV-serie med namnet Clark Kent. Den handlade om ett gäng meddelålders, relativ väletablerade män som en sommar återförenar sitt gamla ungdomsband och åker på en liten turné, där de spelar gammal 50-, 60-tals rock. Detta tilltag upprör flera anhöriga och vänner eftersom det ansågs lite väl lättsinnigt för vuxna män, särskilt för högt uppsatta bankmän, att leka på det här sättet. Så var det då. Nu hade nog det flesta tyckt att det var en jättekul idé.

Jag var 13 år när serien sändes. I dag är det omöjligt att förstå hur jag, knappt tonårig, kunde fastna så för en serie om ett gäng 40-årskrisande gubbar som jag gjorde. Jag tittade på alla repriserna och lånade till och med och läste böckerna som serien baserades på. Än idag kommer jag ihåg flera repliker  ur avsnitten.



Det blir alltså dubbelnostalgi i den här luckan: Jag är nostalgisk över en serie om ett gäng nostalgiska gubbar.




Det sorgset hoppfulla ledmotivet:

Kommentarer

Populära inlägg