... och de färdiga

Det får bli så här

Ungefär 5:17 i det här klippet (som för övrigt är värt att se in sin helhet) försöker mannen i kepsen att sätta sig på filten genom att liksom gå ner på huk först. Det går inte så bra, och hängande på trekvart bestämmer han sig för att "det får bli så här".



Ofta under mitt, till synes evighetslånga, skrivande på "Bourgogneboken" har jag ofta haft just den sekvensen i tankarna. Kanske är det ingen vidare målbild, som det heter. Men om man har så höga krav på sig själv så att inget blir av kan det vara bra att känna att det går bra att bli hängande på huk också.
Bodil Malmsten skriver i sin bok Så gör jag att "det som står kvar när manuskriptet slutgiltigt lämnas, måste vara summan av de otaliga val den skrivande vid deadline måste göra eller måste ha gjort."
Jag har gjort mina val nu. Boken är klar.
Det får bli så här.

Kommentarer

Populära inlägg