Änglar och blöta strumpor

En av mina Facebookvänner har fått en sådan där utmaning, eller uppmaning, på Facebook: Han ska lägga upp en bild på en bok utan att skriva någon kommentar, i sju dagar. Inte samma bok alla dagarna, utan olika. 
Ingen har uppmanat eller utmanat mig men jag tyckte det verkade så kul så jag gör det i alla fall. Facebook styr inte mig, det är jag som styr Facebook, liksom. (Och det kan man ju inbilla sig om man har lust.)
Men eftersom jag känner att jag inte kan låta bli att kommentera (läs: pladdra på) om de här böckerna lägger jag en länk till bloggen under Facebook-bilden och det är ju bara på Facebook man inte ska kommentera. Smart, va? Internet styr inte mig, jag styr internet, liksom. 


Bok nummer fyra

Bok nummer fyra läste jag sommaren 2002 i pannlampans sken och med allt blötare fötter. Vi bodde i ett minimalt igloo-tält på en underskön camping intill en bäck, utanför den lilla hålan Ervy les Châtell, några mil på fel sida gränsen till Bourgogne. Varenda natt hällregnade det och tältet läckte som ett såll, men boken lyckades jag hålla torr.

Förutom gamla böcker är jag också mycket förtjust i gamla filmer. "Närvarande tiders" kulturyttringar har jag svårare med, även om jag vägrar att gå med på att det var bättre förr. 
 "Änglar, finns dom?" med den snygge Jarl Kulle finns ju att se på CMore, en modern företeelse som jag inte bara accepterar utan också njuter av. Det går ju att hitta mycket gammalt där...





Inte var det vädrets eller tältets förtjänst att min kärlek till franska campingar väcktes den där sommaren 2002. Inte heller var det bokens. 
Det enda jag minns av den är att den inte påminde särskilt mycket om filmen. Jan Froman var inte lika snygg. 



Kommentarer

skogsnuvan sa…
den filmen är bra. Jag såg den ganska nyligt en måndag på ettan och den var lika bra som jag minns

Populära inlägg