Förberedelser inför avfärd

det är samma knarrande ljud
som när man går över skaren
när jag vecklar upp det grova, gulnade pappret
Kartan
där inga gränser är dragna
inga vägar utmärkta
inga platser angivna
alla områden är vita och blanka

jag ser över utrustningen 

den gamla kompassen 
med den oroliga nålen 
stoppar jag i ränseln 
med det slitna skinnet
den som varit med vid alla tidigare expedtioner
Kompassen
Smörgåspaketet
och En oskriven loggbok

jag trär nya remmar 
i väl ingångna kängor
som fortfarande har räfflor kvar i sulorna

hela tiden ligger kartan 
utbredd över bordet
och blänker med sin vithet
jag viker ihop den 
stoppar den i innerfickan 
och går ännu en gång ut 
i det okända




Kommentarer

Anonym sa…
Har du skrivit dikten ”Föberedelse inför avfärd”?Den är så fantastiskt fin.
Soldansare sa…
Tack snälla! Ja, det är jag som har skrivit den. God Jul och Gott Nytt År till dig!

Populära inlägg