Dödsbudet - en repris



Jag missade det. Tog det för en vanlig dag, gick till jobbet, gick och klippte mig, gick hem och lagade fyra matlådor. Tittade på Antikrundan. Som om det vore en dag som kunde komma och gå hur som helst. Hur är de möjligt. 

I går var det fyra år sedan Bodil Malmsten dog. Dog, inte gick bort 
Personer som säger 
Gå bort
när de menar dö
Jag hatar dem
De ska dö
Alla ska dö 

Det här är hjärtat -Bodil Malmsten. 

Jag missade det. Jag! Skam, skam, sjufalt skam. 
Och inte har jag någon ny text om Bodil. Det blir förra årets. Men återbruk är ju i tiden. 
Förra året kände min väninna, som jag beskyllde för att vara ointresserad av Bodil Malmsten, igen sig i texten och travade i väg till biblioteket och lånade sin första Bodil Malmsten-bok. Jag blev imponerad. Vilken vän. 
Jag har fortfarande kvar det röda paret byxor. 

Nå, här kommer det igen. Allt började med ett telefonsamtal:

Det ringer aldrig
Inte så här tidigt
Inte hos mig
Det är för tidigt

Jag svarar inte
Svara inte
Men så svara inte då
Det är förtidigt

Vad som helst kan ha hänt
Du kan ha blivit död
Vänta på mig


DÖDSBUDET

Det var lördag den 6 februari 2016, strax innan lunch. 
Jag stod på ett centralt beläget apotek med en burk fotkräm i ena handen och mobiltelefonen i den andra.  Fotkrämsburken var gul och i mobiltelefonen berättade P för mig att Bodil Malmsten var död. 

Min vän och jag var "på stan", som det heter. Vi gick och åt pizza sedan, på ett av de där ställena som alltid är fullsatta men man aldrig förstår varför. 
   Jag sa ingenting om att Bodil var död. Min vän skulle inte förstått vad det betydde, hon skulle bara ha sagt något ointresserat som gjort mig irriterad och sur; lika bra att inget säga. 

När vi ätit upp pizzorna gick vi "i affärer". Jag köpte två par byxor och fick köpa en storlek större än vad jag gjort tidigare. Sedan visade det sig att det var rea på byxorna så jag behövde bara betala 200 kronor. Man får ta det onda med det goda. 
Byxorna använder jag fortfarande. 

Sådan var dagen då jag fick veta att Bodil Malmsten var död. 


Kommentarer

Populära inlägg