Nostalgi

Nostalgi.

Längtan efter ett idealiserat förflutet. Enligt Wikipedia

Melankolisk längtan hem eller tillbaka. Enligt Svenska Akademins Ordlista.

Det fanns en tid då nostalgi ansågs vara en dödlig sjukdom. Den förekom främst bland soldater som låg i fält långt från sina hem. Dålig sömn, depression, hjärtklappning, ätstörningar och andnöd, var några av symtomen. "Kroppen tynar bort medan hela deras jag är riktat mot denna fåfängliga längtan..." skrev Leopold von Auenrugger, läkare under 1700-talet. Enligt Wikipedia. 

Jag brukar ju alltid göra en nostalgikalender varje jul, men jag vet inte, jag. Inte kan man ge sig till att uppväcka fler dödliga sjukdomar än de som redan finns?

Är det förresten inte lite äcklig med nostalgi? Att idealisera det förflutna, som om det var så fantastiskt. Bakåtsträvande, är vad det är. Framtidsfientlig och nutidsföraktande. Att gräva runt i företeelser från sin barndom och ungdom som om man inte rört sig ur fläcken. Det är väl dags att växa upp. Leva i nuet. Sådant det nu ser ut. Dessutom har jag redan skrivit allt och börjar upprepa mig. Hur roligt är det att läsa om hur jag ältar det förflutna år efter år. 

Eller också är det det vi behöver. Drömma oss tillbaka till tider som vi kan inbilla oss var ljusare, melankoliskt och fåfängt längta hem eller tillbaka. Det kan väl knappast vara dödligt om man håller det till en månad om året. Eller?

Sanningen är väl att det mest är jag som behöver göra den här kalendern, det är ju ganska kul att grotta ner sig i gamla klipp.

Så det är klart att det blir en nostalgikalendern. Och kanske upprepar jag mig, men julen är ju en traditionstyngd högtid så upprepningar är precis som det ska. 





Kommentarer

skogsnuvan sa…
Ja ja ja klart att du ska göra en kalender. I dessa mörka tider tror jag att det är fint att titta tillbaka på det som var. Man minns som tur är det som var trevligt och fint. Idag är det 6 grader kallt här och solen går precis upp. Jag hade tänkt städa sovrummet men när jag ser solen och ser att sjön har frusit och ligger i solljuset som en guldis så ångrar jag mig. Det blir nog att gå ut i solen oh hämta ved och njuta av solstrålarna.

Populära inlägg