13 goda tecken

Vore jag sådan att jag trodde på dåliga omen skulle jag vara livrädd för att ge mig in i detta nya år. 

Det första jag gör nyårsaftons morgon är att peta mig ganska ordentlig i ögat med pipetten till mina ögondroppar och orsaka en liten rispa på hornhinnan. Inget dödlig men nog är det ett dåligt omen alltid.

Inte ser vi en enda ekorre på promenaden i parken där vi såg nio stycken en annan nyårsafton, och det säger väl sig själv att det inte är något gott tecken. 

Vi fortsätter med ett oförklarligt svimningsanfall under orgelkonserten i domkyrkan och sedan, när det närmar sig tolvslaget är det rislyktorna. Vi sitter i fönstret och spanar ut över torget och ser hur folk försöker skicka upp lyktor. Ingen lykta kommer iväg som de ska. Det dröjer innan de över huvud taget ger sig iväg, sedan flyger det en ängslig, fladdrig vända innan de störtar mot marken och omkommer. 

"Det här kommer ju gå åt helvete", hinner jag tänka. 

Men sedan slår klockan tolv och då ser jag en ensam lykta komma svävande från en bit bort. Hon flyger högt över taken, stadigt uppåt och framåt. 

Sen kommer det en till, och en till..

Fyra, fem...nej, sex.

Jag räknar till 13 stycken livsdugliga lyktor som ger sig av in i det nya året. Och jag tror ju bara på de goda tecknen. 13 har alltid varit mitt lyckotal. 


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Min nyårsafton var inget vidare ska du veta. Sonen mådde inte bra och lade sig kl halv elva och jåkag satt ensam och hade ingen att skåla och önska gott nytt år med. Tror aldrig det hänt förut att jag varit ensam en nyårsafton. Det går inte bra iår. Bara snö och elände hela tiden. Idag åkte Sonen till Skåne och jag har skottat snö i flera timmar. Min bil som Sonen och Brorsan åkte med till flygplatsen fick hela motorutrymmmet fullpackat med snö så den stannade. Sonen flyg försenat och jag fick fel på snöslungan. Hur i sjutton ska det här bli.
skogsnuvan sa…
Nja med ökning av coronan igen och kylan som biter en i nacken när man går ut så verkar inte nya året börja så bra. Januari och februari brukar ju vara värst och det verkar bli lika den här gången.

Populära inlägg