Mina sportbragder 10: Självbedrägeri

 Numera består mina idrottsbragder av att jag tar mig till gymmet två gånger i veckan. Ibland kan just att ta sig dit utgöra själva bragden. Gym är ett träningssätt som passar mig alldeles utmärkt. Jag pluggar in min ljudbok i öronen och sedan går jag där och pysslar i godan ro. Enligt instruktörerna på mitt gym ska man göra så många repetitioner som man orkar. Det är inte bra att ha ett bestämt antal för då gör man bara dem istället för att pusha sig lite extra och göra de där extra lyften som man faktiskt orkar. Det kanske fungerar på den genomsnittlige gymbesökaren. Är man lat, som jag, kan det där tankesättet vara förödande för träningen. Det är mycket möjligt att jag känner mig lite trött en dag och bara anser mig orka med fyra repetitioner. Har jag istället det upplägget att jag "ska" göra 20, så gör jag 20. Jag är nämligen väldigt plikttrogen samtidigt som jag är lat. Det är det här som är den egentliga kärnan i träning: att på bästa sätt lura sig själv. 

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Det hörs som om du är lika less på gym som jag är på att lyfta vedklabbar och frakta upp och skotta snö men vi får väl tro att vi håller oss i form på var sitt sätt. Det enda jag gillar är att ha vattengympa och simma. En bastu och pratstund med de andra tanterna i bastun är extra kul så det är väl så att ska man motionera så ska man göra det man gillar. Att gå med hunden i skogen är väl också motion skulle jag tro. Annars är det skönt att sitta framför brasan och läsa och mysa också.

Populära inlägg