Harry Potter

Mitt senaste läsprojekt är att ta mig igenom alla Harry Potter-böckerna i kronologisk ordning. Det är väl sådant som man borde ha gjort för länge sedan men jag gör det nu.

Förresten har jag redan tjuvlyssnat på de tre första. För att kurera mina sömnproblem brukar jag lyssna på en ljudbok när jag ska somna, istället för att ligga och fundera på dumheter. Det brukar gå ganska bra. Jag somnar oftast i fjärde spåret eller så, för att sedan vakna till lagom för att höra de sista tre spåren och sedan har jag hela natten på mig att ligga och tänka dumheter.

Nå, nu ska jag alltså läsa dem alla har jag tänkt mig. Eller lyssna på dem medan jag går till och från jobbet. Det är ju omdiskuterade böcker. Påven själv har ju fördömt dem - vilket väl i och för sig enbart borde innebära ytterligare en PR-skjuts för Harry Potter. Själv tycker jag att det är en aning komiskt. Detta med påven, alltså. Har inte följt övrig Potter-debatt särskilt noga får jag erkänna men de böcker jag har läst tycker jag är bra. Riktigt bra. De kan gott mäta sig med Narnia-böckerna som väl ingen ifrågasätter som god litteratur idag. jag förstår alltså inte riktigt kritiken.

Möjligen tycker man att själva hysterin som omgett dessa böcker och den industri som vuxit ur den är provocerande. Och visst J.K. Rowling har tjänat snuskigt mycket pengar på Harry Potter. Litteraturen är ju dessutom en bransch där det är fult att tjäna pengar så det gör det väl ännu mer provocerande. Men detta är ju inget som gör böckerna sämre. Och varför skulle J.K. Rowling tacka nej till pengarna samtidigt som fotbollsspelare sitter och förhandlar upp sina fantasilöner till ännu större fantasilöner?

Såg en dokumentär om Rowling där man också bekymrade sig för att böckerna var så otäcka att barnen blev rädda. Man hade som bevis för det intervjuat några barn som snällt talade om att de blev rädda av vissa händelser i böckerna. Själv är jag inte så säker på att det är så farligt att barn blir lite rädda av sådant de läser. Dessutom vet jag inte om vuxna egentligen har så bra grepp på vad i litteratur och film som gör barn rädda.
När jag var liten gick ett barnprogram på tv som hette Doktor Krall. Doktor Krall var djurdoktor och en aning förvirrad vill jag minnas. Han hade till sin hjälp en assistent som hette Rolf. I ett avsnitt gick Rolf i sömnen och detta skrämde mig fullständigt från vettet. Jag låg vaken på nätterna och såg framför mig hur Rolf kom vandrande mot min säng, gående i sömnen. Jag vet inte om Doktor Krall på grund av detta kan anses som ett dåligt barnprogram eller om någon förståndig vuxen skulle ha ansett att barn borde ha skyddats från att se en sömngångande Rolf men jag är ganska övertygad om att jag inte tog någon större skada.
Vi får väl se vad som händer med mig när jag lyssnat på sju Harry Potter.

Kommentarer

Anonym sa…
Skogsnuvan tror nog att du klarar Harry Potter utan större men. Barn vill bli lite skrämda det vet jag som brukar vara häxan hanna och grisen Rolf lite då och då. Och visst är det väl spännande met Tomten och Påskkärringar och Harry Potters trollkonster.

Populära inlägg