Apropå detta med vem man är och hur man definierar sig, som jag har skrivit om tidigare:

Till min mail får jag mail om jobbtips som jag beställt från olika jobbsajter där jag fyllt i vilken sorts jobb jag är intresserad av. Jag har kryssat i rutan för administrationsjobb, eftersom det är det jag kan, vill och är. Vidare har jag fyllt i tidigare erfarenheter och egenskaper. (Alltså nuvarande egenskaper, inte tidigare.)
Härom dagen fick jag ett tips om jobb som svetsare.
Världar tumlar runt, huvudet upp och fötterna ner, hela min självbild kantrar. Hur kan någon, efter att ha läst vad jag skrivit på den aktuella jobbsajten få för sig att jag skulle passa som svetsare! Jag är det mest opraktiska som går i ett par skor (som jag med viss svårighet knutit). Det tar mig fem minuter att vika ihop en kartong för att lägga den i sopsorteringen, och då har jag tappat den åtminstone två gånger. Att sätta en svets i händerna på mig vore lika allvarligt som att Sverige skulle börja tillverka kärnvapen. Men det gör vi kanske redan...

Jag har även fyllt i vart jag geografiskt sett vill jobba och där angett gnällbältesregionen som främsta önskan.
Ändå har jag vid ett flertal tillfällen blivit erbjuden att söka ett jobb som barnskötare i Norge.

Att jag skulle jobba som barnskötare är för övrigt bara marginellt mindre komiskt än att jag skulle jobba som svetsare.

Kommentarer

Den fortfarande arbetslösa sa…
Ja visst är det lustigt? Jag har fått "area sales manager" och "chef kundtjänst" bara på en vecka.

Och jag prenumererar inte ens :D
En stark sa…
Blir lite nyfiken på vad det är för några jobbsajter som skickar dessa erbjudanden till dig.

Populära inlägg