Jag fortsätter att rota bland gravfynden



... och finner min fantastiskt vackra, röda, första skrivmaskin. Fick den när jag fyllde 13 av pappa. Vilken lycka! Vilken fantastisk maskin! Hur jag älskade den!
Skrev man för fort på den fastnade bokstavsarmarna i varandra. Skrev man fel var tippex det enda som fanns att tillgå och det blev kladdigt och fult. Så de tekniska problemen började inte med datorn, även om jag ibland vill påstå det. Men nog har den röda mer själ än någon dator?


Från skrivmaskin nummer två, som var elektrisk och hade raderband, har jag bara sparat lappen med det citat av Flaubert som en pretentiös 18-åring tejpade fast på locket:

Jag älskar mitt arbete, ursinnigt och perverst liksom en asket älskar den tagelskjorta som sargar hans bröst.

Jag måste ju le lite åt den där 18-åringen. Men mitt förhållande till skrivandet har ju fortfarande något av tagelskjorta över sig. Mycket tid går åt att gnälla och vara sur över att jag inte hinner skriva.

Är du säker på att du inte bara har det där med skrivandet för att du tycker om att må dåligt?

säger P ibland när han är sur för att jag är sur. Kan du inte bara njuta av det du hinner med?
Du ska inte se bloggen som en belastning eller något man måste prestera skriver Skogsnuvan se den som ett nöje.
Klokt folk det där. Ska genast börja anamma dessa goda råd. Vad är det för fel på mig? För övrigt kräver jag att ni ska läsa Bodil Malmstens blogg i dag igen, hon skriver klokt om bloggar.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Vet du jag hade en precis lika skrivmaskin men men viar ljusblå och precis som du älskade jag den och skrev och skrev. När man tänker på tipex och fastnande tangenter känns det som om man var 100 år gammal.
skatan sa…
Jag har aldrig ägt en egen skrivmaskin men däremot var min en sån där röd (Olivetti?) på mitt jobb på reklambyrån där jag jobbade som ung. Där var det kul att jobba ... jag var sekreterare men fick ibland "hoppa in" som copywriter och vara med på både det ena och det andra.

Tack för tipset om Bodils inlägg om bloggar. Jag har så många kritiker bland mina "äldre" (till åldern) vänner så det kan du aldrig tro.Då kan det vara bra att vara lite "spetsfundig" som Bodil.

Kramar!

Populära inlägg