Mera om melodifestivalen

I kväll går ju det stora spektaklet Andra Chansen av stapeln i min hemstad. Det har kostat kommunen två miljoner att arrangera det hela. Väl investerade pengar, anser kommunen, eftersom vi fått sådan uppmärksamhet i media. Hade vi köpte den här "mängden" marknadsföring på vanligt sätt hade det blivit mycket, mycket dyrare.
Eftersom jag nu en gång för alla är gnällbälting är jag skeptisk. Nu har jag inte följt melodifestivalen särskilt noga men har det verkligen talats så vansinnigt mycket om Örebro i medierna? Och om det har gjort det, innebär det verkligen att det kommer att flytta hit en massa folk bara för att melodifestivalen har passerat förbi? Kommer turistlivet verkligen att öka, kommer företag att etablera sig här på grund av kvällens event? Jag har, som sagt en mycket närkingsk syn på detta och tycker att de kunde ha lagt pengarna på vården istället.

Och så denna sågning av melodifestivalen i (kvälls)pressen! Låtarna är dåliga och skämten platta.
Hallå?!
Är det verkligen något som är nytt för i år? Så har det väl alltid varit. Låttexterna har väl alltid varit banala? Till och med på den tiden då jag med förtjusning tittade på det här programmet så var det väl inte direkt någon stor poesi som presenterades. Diggiloo diggilej alla tittar på mig, där jag går i mina gyllne skor. Herregud, vad bra jag tyckte att den låten var, men inte innehöll den väl något större djup. Björn Gustavsson tyckte jag var bra men förra årets Tingeling förstod jag, till skillnad från alla andra, inte alls storheten i. Men jag är ju som sagt från gnällbältets huvudstad.

I kväll tittar jag (som det brukar stå i tv-recensionerna) på Notting Hill;en banal feelgood-film som jag sett ett antal gånger förut. Första gången för elva år sedan på den vackra biografen i Rönne på Bornholm där man kunde köpa öl i dryckesautomaten. Det lättade upp en, i mitt tycke, ganska gräslig campingsemester på en överfull camping. Både ölen och filmen.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Ja nog tittar man hellre på "notting hill" än ännu en uttagning av en massa ganska dålig musik. Visste inte ens att det var från örebro så nån väldig genomslagskraft tror jag inte på
storabh sa…
Ja, man blir less!

Populära inlägg