Nostalgikalendern: Lucka 9

Tyska änglar

Nu var det ju inte bara ett enda apskrålande och hoande och tjoande i den där gymnastiksalen. Det fanns mer finstämnda stunder också, det kallades att dansa "tryckare". Det kanske det gör än, jag vet inte, vi rör oss just nu i mitt utelivs höjdpunkt, sedan mellanstadiet har det egentligen bara gått utför på den fronten.
Nå, en av de bästa tryckarlåtarna i mitt tycke var Guardian Angel med Nino de Angelo. Att han som sjunger heter Nino de Angelo har jag inte haft en aning om förrän nu när jag började leta efter låten på YouTube.
Men det tyska originalet lyssnade vi på när det begav sig. Jag vet inte riktigt hur vi kom över det men förmodligen var det tack vare min kompis Ulle som var fena på att hitta bra musik.
Jag hittade åtminstone tre versioner med den tyska Jenseits von Eden; från -83 när det begav sig, från -98 och från 2012. Det fick bli den från -83, dels för att det är ju den tid vi ska drömma oss tillbaka till, dels var det lite obehagligt att se Ninos åldrande. Den här har dessutom en bedårande playback-avslutning.



Det känns som om Christer Sjögren borde ha gjort en cover på den här men jag har inga belägg för att det verkligen har hänt.

Däremot finns det belägg för att Nino de Angelo tävlade för Tyskland i Melodifestivalen 1989:


Inga kopplingar gjordes mellan Jenseits von Eden och den man som sjöng den här låten 1989, den är ju inte heller till närmelsevis så bra.

Kommentarer

Skatan sa…
Jag ler igenkännande ... Visst är de bra (ibland) de där smöriga "tryckarlåtarna" ... Även om jag själv kanske inte dansade tryckardanser till just den här. Jag var trebarnsmor 1983 och den äldsta var 10 år och tvillingarna 7 år och den äldsta gick på "skoldisko" och kanske har hon dansat till den här. Men nog ler jag igenkännande allt.

Kram!

Populära inlägg