Hur blev det nu då?

Vad hände, hur gick det? Med alla de stora planerna inför det rena, nya året, året med alla möjligheterna, de fem kategorierna nyårslöften osv.
Jag bläddrar i min anteckningsbok, min ”lilla röda”, och hittar en teckning som jag påbörjade i dagarna kring nyåret. Att jag kan/ska rita och måla mer är också något jag brukar få för mig kring nyår och under semesterresor. Det brukar gå över.
Det var meningen att den här teckningen skulle symbolisera först, på ena sidan i boken, hur det var i början av det nya året och sedan, på den andra sidan, hur det brukar bli.
På den ena sidan är det fotspår, ett par fötter som går relativt rakt fram mot den andra sidan av boken. På den sidan hade jag tänkt mig ett gytter av olika fotspår som sprang omkring varandra i en enda ostrukturerad röra. Jag hade tänkt att det skulle bli en teckning av hur föresatserna är klara och raka från början men att det som blir bara är en enda gröt.
Men det blev ingenting med det.
På den andra sidan – grötsidan – ser man bara en ensam fot som gör ett spår tvärs över sidan. Som om den som gick på den förra sidan antingen har börjat hoppa på ett ben eller tappat ett, ben alltså. Och egentligen är det väl en sannare bild över hur det brukar bli med alla de där föresatserna.
 

 
Och listorna med de där fem kategorierna med nyårslöften har jag inte ens vågat titta på för att se vad och hur mycket jag inte har gjort.
 
Något annat som inte blev av för min del, var att hänga på låset till årets bokrea som jag gjorde förra året. Det har tre orsaker (eftersom vi nu ändå är inne på listor):
1, Den här månadens löning drog verkligen som en löning (om ni känner till det begreppet.)
2, Jag håller fortfarande på med Den Stora Omstruktureringen/Rensningen av böcker i vårt nuvarande bestånd. Det vore ologiskt att dra hem fler böcker då. Säger jag strängt till mig själv.
3, Jag har ännu inte hunnit läsa de böcker jag fraktade hem förra året. Eller året innan.
 
 
 

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Man hoppas ju varje år att man ska uträtta mer än året innan, att man ska göra allt det som inte blev av men pytt.
Det ÄR ingen ide att ge nyårslöften. Det är bara att ta det som det blir men ack så svårt det är.

Populära inlägg