En skrivandes önskan

Veckans dikt

En målares önskan
Jag ville måla ett ringa grand
av slitnaste vardag, så nött och grått,
men genomlyst av den eld, som förmått
all världen att springa ur Skaparns hand.
Jag vill visa, hur det vi försmå
är heligt och djup och Andens skrud.
Jag ville måla en träsked så,
att mänskorna anade Gud

Karin Boye

Precis så vill jag skriva: plocka upp och synliggöra det magiska i vardagen, få en bussresa från ena änden av staden till den andra att glöda. 
Att lyckas se det och förmedla det. Skrivandet som en slags religiös handling. Själva handlingen skriva; låta livet genomflöda mig, bearbeta det och skicka ut det bearbetade i världen genomlyst av eld






Kommentarer

skogsnuvan sa…
Så gör du väl också och jag ser fram emot din bok som jag säkert förstår att den kommer att glöda.
Soldansare sa…
Tack, Skogsnuvan, det var en av de finaste komplimanger jag fått!

Populära inlägg