Låt tanken flyga fritt som fågeln


Började söndagen med att promenera några timmar i ett naturskönt område i Norrköping. Under vägen stötte vi på en liten grotta, benämnd "Tankegrottan". Där fanns en målning med texten:
låt tanken flyga fritt som fågeln. 


Precis så vill jag att det ska vara, tanken ska vara fri och flygande. Det är av yttersta viktig att hålla tanken att den inte stelnar och fastnar i invanda spår, att tanken är så mycket som möjligt allt den kan vara och inte krymper sig själv. Den fysiska rörelsen har en förmåga att även påverka tankens rörelse på ett positivt sätt. Jag brukar ju ofta skriva om hur de små detaljerna blir viktigare och större när man är på resa, när man kommer ur sina dagliga rutiner, men man behöver faktiskt inte åka så långt. Det räcker att man går en promenad, gärna i ett sådan vackert område som  i Norrköping.



Jag föredrar den målade texten i grottan framför texten ovanför ingången till aulan i Uppsala universitet:
Att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större. 
Ska man ansluta sig till tankegången att det är större att tänka rätt än att tänka fritt inställer sig ju genast frågorna vad är det som är rätt och vem bestämmer att det är rätt. Är man på det humöret skulle man till och med kunna säga att tänka rätt är en motsats till att tänka fritt; man måste ju räta in sina tankar i ett redan godkänt mönster.

När vi kom tillbaka in i staden igen gick vi förbi Linköpings universitets lokaler här. Genom fönstren ser jag studenter som sitter vid sina datorer och hamrar på sina uppsatser eller hemtentor. Eftersom jag i tankarna redan är inne på ämnet frihet så väger jag friheten som student mot friheten att vara tillsvidareanställd. Jag behöver inte fundera så länge innan jag kommer fram till att jag inte längtar tillbaka.
Det finns faktiskt en frihet i att vara anställd, eller så kallad löneslav. Visst förväntas jag vara på en viss plats under en viss tid och ägna mig åt bestämda arbetsuppgifter, men när den bestämda tiden är till ända är jag fri att göra vad jag vill. Som student var jag egentligen aldrig helt ledig; det fanns alltid mer att läsa, formuleringar att ändra. Uppsatsen eller tentan hängde som ett moln över mitt huvud vart jag än gick. Förutom det får jag lön som anställd, vilket ger en större ekonomisk frihet än jag hade som student, dessutom får jag betald semester. Jag har dessutom turen att ha en anställning med bra arbetstider och varierande arbetsuppgifter som kräver tankens frihet emellanåt, så som daglig rutin är mitt jobb ganska bra.
Men det är nyttigt att åka på utflykter.




Kommentarer

skogsnuvan sa…
Att tänka rätt. Va då rätt. Vem bestämmer vad som är rätt då? Nej håller med dig Att tänka fritt låter betydligt bättre.
Helga sa…
Att tänka fritt är stort
att tänka rätt är större
vad är nu det för lort
att sätta upp på dörre

Minns inte var jag läst detta, men det är ganska välfunnet!
Soldansare sa…
Ja, det var en bra vers, Helga! :)

Populära inlägg