Tankar under sängen

Det är den där årstiden när allting snävas in. Ögonen torkar och synfältet krymper. Blodet flyter långsammare i ådrorna . Bläcket fryser i pennorna, idéerna sinar. Så jag rotar i idéer som jag haft tidigare och hittar en tio år gammal dikt som beskriver de där novembersymtomen ganska bra, om jag får säga det själv. 

vintern kommer ismassorna lägger sig täpper till och kväver
syret är kvar på den andra sidan jag kippar

jag släcker ner nu avvecklar kopplar ur stänger av
drar åt kranarna bit för bit finger för finger förtvinar hela handen dör
det sprider sig det rusar genom kroppen det går av sig själv det går inte att hejda  när det väl har tagit fart hjärtat bryr sig inte om att pumpa ut blodet längst ut i kroppen längre energin räcker bara till nödbelysningen nu snart slocknar den jag släpper taget jag sinar jag rinner ur mig ifrån mig och undan och upphör ett rakt streck på en monitor ett elektrisk


pip

Det är en sådan där tid när det känns som om inget kommer ut och inget kommer in. Helst vill jag rulla in sig längst in under sängen, mot väggen och inte vara anträffbar för några yttre intryck förrän någon gång i mitten av mars. Det enda problemet är att man är tvungen att umgås med sig själv där under resårbotten. Oftast trivs jag ganska bra i mitt eget sällskap, men ibland blir jag lika innerligt trött på mig själv. I synnerhet i den här sinande perioden.

När jag var barn funderade jag mycket på hur det var att vara någon annan. Jag funderade mer på det än på hur det var att vara mig själv. Det var ju självklar, när man var barn. Det är först när jag kom upp i tonåren, eller kanske strax efter faktiskt, som jag insåg att jag inte hade någon koll alls på vem jag var.
    När jag var barn fantiserade jag alltså mycket om hur det var att vara någon annan: Hur det skulle vara att ha syskon, att vara storsyster eller lillasyster, att bo mitt i stan och inte på landet. Att vara skilsmässobarn och åka med en stor väska mellan olika hem varannan vecka tyckte jag verkade oerhört spännande. Att heta något annat och ha en annan färg på håret.
   Jag håller inte på så mycket med det längre men tänk om man faktiskt skulle kunna prova andra människors liv ibland. Ungefär som att åka på weekendresa: Den här helgen är jag Ingvar Oldsberg, till exempel. Man bokar på någon site på nätet som Booking.com där man kan sortera in folket i olika kategorier:populärast och billigast, osv. Internationella kändisar är dyrare än de som bara är kända i Sverige. Vanliga människor är naturligtvis billigast. Kanske skulle jag ha råd att bli vår granne några dagar. Han har nyligen renoverat badrummet och det kan ju vara roligt att prova bubbelbadkaret.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jo nog skulle det vara lite kul att vara någon annan för en kort stund. Jag skulle kunna tänka mig att vara Astrid Lindgren och kunna skriva som hon och ha den där underfundiga humorn som hon har. Jag skulle kunna vara björn också och få sova hela vintern och komma fram när solen kommer åter eller en katt som har det bra. Lika bra som min katt som både får vara ute och inne och ligga där det är som varmast och skönast. Nåja du och jag får väl leva med oss själva och kanske blir vi som nya när våren kommer åter.
Laura sa…

Kommer av någon konstig anledning att tänka på "Mors lilla Olle" :)
Lisbeth sa…
Älskar ditt skrivna ord. I dag kände jag igen mig i tänkandet. Jag tror att jag stannar ovanpå sängen. I dag när vi åkte en tur slog det mig att vilken fantastisk höst vi har. Korna går ute här i Norrland och betar. Mörkret stör mig inte på kvällarna för dosen sol och varma vindar tinar upp mig och får mig att känna mig glad. Skrattar när jag tänker på min "påse" i målningen. Förra gången jag visade den tyckte min dotter var hemsk. Det var den på sitt och vis men speglade mina mörka sidor. Påsen var då en livmoder och den mörka skepnaden som håller sina händer över magen är gravid. Man kan också se en navelsträng från den. Hur som helst så blev det nu så att i "påsen" ligger ett barn som skyddas från omvärlden. Den möter en ljus värld i form av blommor. som sagt vad: Det var inte så den såg ut i mina tankar

Ha en fin vecka
Kram

Populära inlägg