Palmafavoriter 4

Konsten

Fiskväggen av Barceló inne i katedralen är min absoluta favorit. En hel vägg i terrakotta som får en att känna det som om man befinner sig under vatten, och tycker att det är en vilsam upplevelse. Till och med om man, som jag, simmar med huvudet högt över vattenytan i vanliga fall.



Gaudis baldakin över koret i samma katedral. Den är från förra sekelskiftet och ser mer ut som en kräftskivedekoration, än något som ska återfinnas i en kyrka och om jag inte är felunderrättad så var den lite kontroversiell när det begav sig. Men jag är mycket tacksam att man vågade.



Anglada Camarasas gigantiska målningar av dansande romer i före detta Grand Hotel på placa Weyler. Grand Hotels övriga, temporära utställningar kan också rekommenderas, de brukar vara bra.

Modernista husen. Den levnadsglada arkitekturen från förra sekelskiftet; modernista den spanska varianten av det som i Tyskland kallades jugend. Särskilt förtjust är jag i Can Forteza Rey.





Fundació Pilar i Joan Miró. Mirós studio på Mallorca. Det var här det hände, här han skapade. Mycket kreativitet i luften här och Mirós skisser direkt på väggarna.



Kommentarer

skogsnuvan sa…
Det var så länge sedan jag var på Mallorca och vi bodde i Palma men inte såg jag några kyrkor. Kan kanske bero på att man in min ungdom mest tittade på killar och dansade på disko. Skulle tro att man sov halva dagarna också så man kunde strula ute på nätterna. Får väl ta och åka dit igen för jag gillar ju egentligen att se på kyrkor och vackra hus.
Ulla Maria sa…
Läser med stort intresse dina läsvärda och varierade inlägg om och från Palma. Var i våras på kurs på Mallorca men åkte direkt från flygplatsen till Deia och sedan raka vägen tillbaka igen. Nu förstår jag att det hade varit väl värt att stanna ett par nätter extra i Palma. Men å andra sidan kan jag konstatera att det är en god idé att åka tillbaka.
Kram
Soldansare sa…
Det finns mycket att se på Mallorca. Det är en väldigt vacker ö. Deia har jag faktiskt inte besökt än men det känns som ett måste.
Soldansare sa…
Tror att du skulle gilla katedralen, Skogsnuvan. Allt har sin tid :) Men en eller annan kille kan man väl spana in fortfarande.

Populära inlägg