Fotografier

Sitter och bläddrar i ett fallfärdigt gammalt fotoalbum som jag räddat undan min fars överdrivna vurm för döstädning.
Albumet myllrar av studiobilder på en ung man som cirka 55 år efter att bilden tagits ska bli min farfar. Han står uppsträckt tillsammans med sin bror och tre-fyra andra glada gossar, alla klädda i kostym.
Det var tydligen ett nöje när man for in till stan, att gå till fotografen och låta avtaga sig på bild. Intresset för selfies är inget som uppstått i och med IT-åldern.

Den farfar jag älskade över allt annat var en ganska grinig gubbe som ytterst ogärna lämnade sin plats vid köksfönstret. Utflykter och festligheter var inget som intresserade honom. Julklappar och födelesdagspresenter var det ingen idé att vi köpte, han skulle ju ändå vara död långt innan jul och om inte så skulle ske, så åtminstone i god tid till födelsedagen.

Men på en av bilderna i det där gamla albumet står han och fyra kamrater uppklädda i ljusa kostymer.  Det måste alltså vara sommar. De är alla i 20-års åldern. Min farfar har det svarta håret bakåtkammat och har satt halmhatten lite på sned, som vore han en spjuveraktig yngling beredd att göra staden osäker.
  Det är nästan outhärdligt att se.


Kommentarer

Populära inlägg